woensdag 14 september 2011

Het avontuur van een ondernemer

Vanuit je hart naar succes is 'Bridget Jones met een missie': naast de zoektocht van een werkende moeder en een managementboek over diversiteit, is het ook een heel erg aanstekelijk boek over de weg van een gedreven ondernemer.

Uit pure overtuiging wilde Jolanda Holwerda Lof van de grond krijgen: een blad dat een stem geeft aan moeders met ambities in werk én gezin.
En daarmee sloeg ze - onbedoeld - het avontuurlijke pad van de ondernemer in. Wat voors en tegens heeft, schrijft ze over die beginperiode:
"Een echt businessplan heb ik niet, al heb ik wel - op de befaamde achterkant van een sigarenkistje - een ‘exploitatiemodel’ uitgewerkt. Dat ontlokt een vader van een vriendin de vraag of ‘we niet achter onze ambities aan hobbelen’. Het gaat om cashflow, dames! Op zich een terechte opmerking, maar met de cijfers die uit een echt businessplan waren getoverd, had Lof waarschijnlijk nooit het levenslicht gezien."

De 1111 punten van een ondernemer
Mooi zijn de quotes van ondernemers die haar aanmoedigen:
"Ondanks de kritische geluiden zijn er vooral veel mensen die me een hart onder de riem steken om mijn plannen door te zetten. Peter Rikhof, voormalig hoofdredacteur van Sprout en in die tijd bezig het blad Brookz op te richten, stimuleert me met zijn jongensachtige bravoure een ‘fake it ‘till you make it’-houding aan te nemen. En Sarriel Taus, ondernemer en oprichter van restaurant Fifteen Amsterdam motiveert me enorm met zijn uitspraak:
"Je kunt als ondernemer 1111 punten halen: 1 voor het idee, 10 voor het op papier zetten, 100 voor het ophalen van geld en 1000 als je het ook doet.” Het is zeer illustratief voor waar we staan. Het idee is er (de bladformule is klaar), het staat op papier (de dummy is af), er is geld voor de start (we hebben founding partners) en nu de volgende duizend… het echt gaan doen."

Durf op je bek te gaan
Maar ook uit heel andere hoek komt steun - bijvoorbeeld van vakbondsvrouw Agnes Jongerius, bij wie Jolanda een workshop volgt met de veelzeggende titel: ‘Wees niet bang om op je bek te gaan, durf te dromen van succes'. Voor haar boek interviewde Jolanda Agnes Jongerius opnieuw. Durf je ambities waar te maken, en laat je niet weerhouden door de angst om op je gezicht te gaan, is haar boodschap.
“De angst om onderuit te gaan, is een deel van de belemmering voor veel vrouwen om hun ambities waar te maken. Als ik kijk naar de gemiddelde man en de gemiddelde vrouw, zie ik dat mannen er minder moeite mee hebben om, als ze eens onderuit gaan, weer op te staan en het stof van hun knieën af te kloppen. Daarna is het voor hen gewoon nieuwe ronde, nieuwe kansen."

Het zijn dit soort quotes die ik als ondernemer nog steeds af en toe opensla. Zeker in dit soort economische tijden
kan ik een oppepper hier en daar wel gebruiken. Haal die punten, durf op je bek te gaan. En anders maar nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Geen opmerkingen: