dinsdag 2 oktober 2012

Waarom ik geen 'eenvoudig dieet trucs' verkoop

Mijn vorige blog, Moet het wel een boek zijn?, werd heel veel gelezen
Er kwamen ook veel reacties op, onder het blog zelf en op Twitter, maar ook 'in het echt'.

Een van de vragen die mensen me stelden, was waarom nou juist iemand als ik, uitgever en schrijfcoach, ondernemers vertelt dat ze twee keer moeten nadenken als ze van een eigen boek dromen.
Voor mij zijn daarvoor twee even logische als belangrijke redenen.

Eén, het is nu eenmaal wat ik vind en ik geloof niet in het verkopen van gebakken lucht.
Als ik gebakken lucht wilde verkopen, dan schreef ik hier wel teksten als 'verlies moeiteloos twaalf kilo door te gehoorzamen dit eenvoudige dieet trucs'.
Ik weet als uitgever absoluut hoeveel een goed (!) eigen boek een ondernemer kan opleveren. Maar laat je de kop niet gek maken door mensen die beweren dat iedereen moeiteloos en makkelijk een bestseller uit de mouw kan schudden.
"If it wasn't hard, everyone would do it," zei Tom Hanks al.

Reden twee is egoïstischer. Ik wil alleen met je samenwerken als je zeker weet dat jij een boek kunt, wilt en móet maken.
Martine Chambone van Finch & Sparrow leerde me dat mooie beeld dat je als ondernemer een VIP-koord kunt plaatsen. Niet iedereen mag er achter, maar wíe er komt, is verzekerd van de volle honderd procent van je inzet. En mijn VIP-koord is hier.
Ik wil met je samenwerken, als een eigen boek ook echt bij jou en je bedrijf past. Als je weet dat je iets te vertellen hebt, als je weet waarom je het wilt schrijven, en als je bereid bent het werk te gaan verzetten dat ervoor gedaan moet worden.

En als je al die dingen weet en wilt, dan wil ik je heel graag helpen met die uitdagende, geweldige, maar soms ook zware klus om je boek te schrijven.

Want Tom Hanks zei er nog iets achteraan.
"If it wasn't hard, everyone would do it. It's the hard that makes it great."

3 opmerkingen:

Linda van der Klooster zei

Ik hou van Tom Hanks!

Sonja Broekhuizen zei

Daar hou ik van: mensen die duidelijke grenzen stellen :-)

Diana Koster zei

Had ik je maar eerder ontmoet!