zondag 7 oktober 2012

Gelezen: 'Ondernemersseks' van Karen Romme

Op 30 september lanceerde Karen Romme, ondernemer en bestsellerauteur van Calimeromarketing (2.0), haar nieuwe boek Ondernemersseks. Met ondernemen ben je de hele dag bezig, je stopt er al je passie in en haalt er veel bevrediging uit. Maar ook net als met seks, zegt Romme, moet je over ondernemen je niet te veel praten - je moet het vooral gewoon dóen.

Wat kun je leren van de Libellevrouw? Waarom moet je altijd deuren openhouden als je vertrekt? Wat is de passieval voor ondernemers?
Ondernemersseks is een vrolijk, compact boek waarin Karen Romme in columns en 'doordenkertjes' haar visie op ondernemen geeft. Luchtig, met humor en met inzichten vanuit haar eigen grote en lange ervaring als ondernemer.

Wat ik leuk vind van het boek, is hoe Romme je aanzet tot actie. Tijd nemen om te dromen, te onderzoeken en te leren is goed en vaak nodig; maar gewoon doen wat je móet doen als ondernemer is nog veel belangrijker. Luister naar anderen, maar gebruik vooral ook je eigen kompas en nuchtere verstand, is voor mij haar boodschap.

Voorbeeld daarvan is hoe ze schrijft over de vele social media goeroes die zich opwerpen als expert voor ondernemers:[Update 10 oktober van Marieke Hoogwout: Op deze passage in mijn recensie kwam nogal wat reactie. Lees vooral ook wat Karen Romme er zelf over schrijft in haar reactie onder aan dit blog!]
"De voornaamste boodschap van deze column is dat de meeste mensen die zichzelf sociale media deskundige noemen dat niet zijn, maar vaak wel een expert zijn in social media trucjes. Als eerlijke en authentieke ondernemer heb je die trucjes helemaal niet nodig. [ ...]"
"Zo zijn er nieuwsbriefdeskundigen die beweren dat je minimaal zeven keer onder de aandacht moet komen van potentiële klanten. Daardoor spenderen hordes ondernemers dagen aan nieuwsbrieven schrijven voor een handjevol lezers, terwijl ze potentiële klanten veel makkelijker over de streep trekken met één goede referentie."
Ook dienstverleners in uitgeven krijgen er stevig van langs
"Er is de afgelopen jaren dan ook een nieuwe markt ontstaan rondom uitgeven in eigen beheer. En zoals het met iedere nieuwe markt gaat, schieten de dienstverleners daar al een tijdje als paddestoelen uit de grond. Die houden schrijvende ondernemers voor dat zij kunnen helpen om van hun boek een succes te maken. Terwijl ze zelf vaak weinig ervaring hebben in het boekenvak en niet weten waarom het ene boek wel een bestseller is geworden en het andere niet." [...]
"Maar ja, in het land der blinden is eenoog nog steeds koning en boekblinde ondernemers huren hen in."
Als dienstverlener in uitgeven voor ondernemers kan ik dit half (!) onderschrijven. In mijn veelgelezen blog Moet het wel een boek zijn? vertelde ik al waarom ik vind dat ondernemers niet allemaal een boek moeten schrijven.
En ja, natuurlijk moet je als ondernemer met een boekidee erg goed onderzoeken en kiezen met wie je in zee wilt gaan, in het huidige grote aanbod. Als je een auto gaat kopen of een bedrijfspand, is dat niet anders. En [pas op, reclame] voor ondernemers die wegwijs willen worden in alle mogelijkheden die ze in deze tijd hebben, bied ik met Réunion speciale workshops aan.

Met opzet zei ik 'half onderschrijven'. Natuurlijk gooit Romme me ook een handschoen toe, die ik in een volgende blog over de toegevoegde waarde van uitgevers en uitgeefdienstverleners graag zal oprapen :-).
In de tussentijd kun je vast lezen waarom ik als uitgever geen gebakken lucht wil verkopen, en kun je ook zelf lezen wat ondernemers zeggen over mijn eigen dienstverlening. Hier houd ik het even bij Ondernemersseks zelf:

Ondernemersseks is een lekker leesbaar boek met frisse en goede inzichten, en door de mooie vorm en prettige prijs is het een cadeautip voor ondernemers. Maar uiteindelijk, net als met boeken uitgeven, geldt ook voor boeken lezen ;-) : ondernemen moet je gewoon doen.

Meer lezen of Karen Rommes boeken bestellen kan o.a. hier bij Bol:


1 opmerking:

Karen Romme zei

Hallo Marieke, bedankt voor de recensie. Altijd leuk om als schrijver te lezen dat een andere uitgever vindt dat je een leesbaar boek hebt geschreven.

En boeiend te zien dat jij uit de heel diverse onderwerpen die ik in het boekje behandel, juist deze twee prikkelende stukjes hebt overgenomen.

Voordat jouw lezers allemaal gaan denken dat ik iets heb tegen sociale media experts en dienstverleners in uitgeefland, is het wellicht handig dat ik iets verduidelijk. Volgens mij zette ik in het eerste voorbeeld dat je aanhaalt de 'zelfbenoemde' sociale media 'goeroes' en de echte experts op dat gebied naast elkaar. Dat deed ik naar aanleiding van een veelbesproken artikel over 'trucjesmensen' in de Nieuwe Revu. http://www.revu.nl/files/2011/11/47Social-Media.pdf
Ik heb juist veel bewondering voor de mensen die echt verstand hebben van nieuwe en sociale media of onderdelen daarvan. Velen van hen delen hun opgebouwde kennis en plaatsen dingen in perspectief. In mijn boekje wil ik mensen laten doordenken over authentiek online communiceren zoals de echte experts doen én de trucjes van trucjesmensen.

Daarnaast ben ik benieuwd naar je blog in reactie op mijn schrijfsel over de nieuwe dienstverleners in uitgeefland. Want ook daar heb ik het over mensen zonder kennis van het vak. En daar reken ik iemand als jij met 10 jaar uitgeefervaring uiteraard niet bij. Maar ik denk inderdaad dat door het veranderende medialandschap uitgevers hun toegevoegde waarde beter moeten gaan uitleggen, omdat goede boeken schrijven en boeken (zelf) uitgeven een stuk moeilijker is dan veel mensen denken. Ik weet dat veel zelfuitgevers achteraf erg teleurgesteld zijn. Maar die teleurstelling komt misschien ook doordat ze jouw column met de vraag of het wel een boek moet zijn, niet hadden gelezen. ;)