donderdag 11 oktober 2012

Van Like naar Love: de start van een boek

Met haar bedrijf Finch & Sparrow Marketing en haar ruime ervaring als businesscoach en marketing/communicatie-expert heeft Martine Chambone alles in huis om een eigen boek te willen schrijven. Maar hoe pak je dat nu goed aan, vroeg ze zich af?
In een artikel van Grace Dias in Vrouw & Passie Magazine ging Martine op zoek naar tips en adviezen van experts om de weg naar een eigen boek nu echt te gaan inslaan. Het was voor mij super om, naast anderen, als uitgever voor deze rubriek haar vragen te mogen beantwoorden. Martine heeft veel inzicht, veel ervaring en heel veel geweldige, creatieve ideeën. Sparren over de plannen voor haar boek was dan ook een feestje.

Vrouw & Passie is nu net verschenen en ik heb het artikel natuurlijk direct nieuwsgierig gelezen. En ik kan het elke vrouwelijke ondernemer aanraden die met boekplannen rondloopt; er staan veel goede tips in. Over uitgeven, maar ook tips over:
- publiciteit en media door Janneke van Heugten, oprichter van Vrouwen in de Media;
- promotie van je boeken in online verkoop, door Managementboek.nl
- en natuurlijk over het schrijven zelf, van vrouwelijke ondernemers die Martine al succesvol voorgingen bij het schrijven van een eigen boek: Esther Jacobs, Judith Webber en Jeanet Bathoorn.

Leuk is dat ook ik uit het artikel weer goede tips onthield. (Ik ga ze niet allemaal verklappen, lees het daarvoor zelf maar :-)). Eentje wil ik graag vast delen, omdat die zo waar is voor mij:

Als je gaat schrijven, zegt Judith Webber, plan dan schrijftijd in je agenda - en manage de verwachtingen van anderen.
Ik zeg, amen. Want zelf heb ik dat ook vaak gemerkt. 'Tijd om te schrijven' in je agenda lijkt vaak als bij toverslag te veranderen in het vangnet voor nog openstaande to do's - van jezelf of van anderen. Niet doen! Als je echt je boek gaat schrijven, sta dan achter je keuze. Plan het in, bewaak die tijd, en houd eraan vast als een jockey aan zijn paard. Omdat je het waard bent.

Martine Chambones boek heet Van Like naar Love: hoe je het bedrijf bouwt waar mensen van houden en verschijnt in 2013 bij Réunion.

Geen opmerkingen: