woensdag 17 oktober 2012

Gelezen: Your Future! Hét Trendwatchershandboek

Tijdens het grote event Co-Create the Future of Work van Lof Media waren trendwatchers Richard en Lieke Lamb live on stage. In hun spetterende presentatie gaven zij hun forecast voor de manier waarop wij werken in 2050.

Wat ik naast hun humor en de hoge informatiedichtheid vooral heel interessant vond was hoe zij niet alleen naar de toekomst kijken (wat ik als leek vooraf verwacht had van trendwatchers) maar hoe zij dat voortdurend koppelen aan ontwikkelingen en trends door de tijd heen. Daardoor werd ik als luisteraar meegenomen en betrokken in hun verhaal en hun forecasts voor de toekomst. Het zette me aan tot meedenken en verdiepen in wat ontwikkelingen nou eigenlijk betekenen.

Eyeopener vond ik bijvoorbeeld dat Richard Lamb liet zien hoe veel futuristische voorspellingen allerlei far-out technologieën laten zien - maar dan altijd in dezelfde soort samenleving als we nu zijn.
En dat is vreemd, zegt Richard,
want technologie verandert altijd ook de samenleving. (Wat waar is als ik ook maar 2 minuten denk aan de enorme impact van de auto op de manier waarop we wonen, of het mobieltje alleen al op de manier waarop we afspreken en elkaar ergens ontmoeten. Ik ben nog van de tijd dat je naast de telefoon bleef wachten als hij kon bellen).
Dit vond ik spannend: trendwatching is dus veel meer dan 'technologie' voorspellen; het heeft de wortels in hoe wij nu leven, in wat wij willen, doen, zijn, dromen, en verlangen.




Na het event ben ik in hun boek Your Future! gedoken. Daarin maken Richard en Lieke Lamb je deelgenoot van hun vak: hoe kun je zelf trends leren spotten? En hoe kun je die vertalen in zakelijke kansen en nieuwe producten of diensten? Vooraf dacht ik daarbij aan iets dat leuk is voor de Shells en de Nikes van deze wereld, maar het boek laat zien hoe je op vier niveaus te werk kunt gaan (Global, Governmental, Corporate en Personal Future). Ook als zelfstandige ondernemer valt er dus genoeg te ontdekken en bedenken.

Met hun TODO-model moet ik nog aan de slag gaan, maar de vele trendlijnen (Mondial Mega Trends) die ze schetsen zetten me al flink aan het denken over mijn eigen werk. Gaandeweg het boek begon ik ook steeds meer nieuwe ideeën te krijgen voor mijn eigen beroep. Want uitgeven is natuurlijk bij uitstek een branche die op zijn grondvesten schuift... en hoe daarop steeds goed in te blijven spelen, is een vraag die mij op dit moment vaak bezighoudt.

Ik ga niet weggeven op welke ideeën ik kwam tijdens het lezen (koop het boek zelf maar en zie wat jij eruit haalt :-)). Maar ik heb twee invallen gekregen door enkele trends die zij noemden, te combineren en mijzelf af te vragen hoe dit in mijn vak een nieuwe behoefte van klanten creëert. Wordt vervolgd :-).

Het boek kun je inkijken en bestellen bij Hetnieuwetrendwatchen.nl

Your Future is ook als ebook verkrijgbaar, o.a. hier bij Managementboek.nl

Als p- en als e-book ook te koop bij Bol:

Geen opmerkingen: