dinsdag 25 september 2012

Moet het wel een boek zijn?

“Ooit wil ik nog eens mijn boek schrijven…”
Dat is een droom die veel ondernemers hebben, en dat is heel natuurlijk. Want zij hebben een verhaal, ze merken elke dag dat er behoefte is aan hun producten en diensten, ze zijn initiatiefrijk en zien overal kansen. En elke ondernemer weet dat een boek je bedrijf en jezelf heel veel kan brengen.

Eén keertje intikken in Google en de voordelen van een eigen boek vliegen je om de oren: het scherpt je visie, het verhoogt je expertstatus, je hebt een tastbaar relatiegeschenk, je trekt meer klanten met minder moeite, de media vinden je sneller…

Het lijkt zo langzamerhand het elfde gebod voor ondernemers: gij zult uw eigen boek schrijven. En dus staat dat voornemen op menige to do list, geduldig te wachten tot ‘ooit’.

Maar een boek schrijven vergt ook veel van je. Het vraagt tijd, inzet, energie, creativiteit, volharding. En vooral ook het vermogen om uit het uit het diepste van je hart en je hoofd een verhaal te scheppen.

Je weet hoeveel een eigen boek je kan brengen, anders droomde je er niet van. Maar je weet ook dat het niet zo maar gebeurt. Want dan was het er al.
In deze fase kun je makkelijk, en lang, blijven hangen. “Ik wil nog wel eens, maar….”.
Je zet je zelf on hold.

Daarom stel ik ondernemers met een boekidee altijd als allereerste vraag: waarom moet het een boek zijn?
Waarom niet een blog, een nieuwe website, gastblogs, columns in een tijdschrift, een eigen tijdschrift of e-zine, filmpjes op YouTube, workshops en lezingen, fotoseries? Of regelmatig prospects bellen, klanten vaker bezoeken, je verhaal persoonlijk gaan vertellen?

Wat is het verhaal dat jij wilt vertellen, wat wil jij veranderen in de wereld, wat wil jij bereiken met dit boek?
Is een boek voor jou de beste manier om je doel te bereiken?
Wat past er echt bij jou, en bij jouw bedrijf? Op dit moment in je leven en je ondernemerschap?

Als je besluit dat, nee, een boek voor jou op dit moment niet is wat je wilt doen, dan kan dat veel ruimte en energie geven voor nieuwe dingen. Je kunt je dan op andere, nieuwe, effectievere, manieren gaan richten om je bedrijf te laten bloeien en groeien.

Als je besluit dat je, ja, dat boek echt wilt gaan schrijven, dan heb je nu vast de belangrijkste stap gezet. Je hebt een stip aan de horizon geplaatst.

Tijd voor de next step. Met de vraag: kom jij door de 'Tom Hanks'-test?

6 opmerkingen:

Marein Baas zei

Goede vraag. Wat ik vooral interessant vind is of een idee wel een heel boek nodig heeft om uitgelegd te worden. Volgens mij passen de meeste ideeën in tien pagina's. Een e-boek is daar perfect voor (want jij, niet de drukker, bepaalt het formaat). Misschien is een goede vervolgvraag: hoe zorg je ervoor dat niet de vorm waarin je je idee presenteert, maar het idee zelf wordt gewaardeerd?

Ellen Bakker zei

Juist. Dit ga ik sturen aan iedereen die mij de laatste tijd ervan probeert te overtuigen dat ik een boek moet schrijven. Dat houdt ze hopelijk wel even rustig.

Marieke Hoogwout zei

@Marein Belangrijkste vind ik dat je als ondernemer altijd kiest voor de vorm die het beste bij jou en je bedrijf past. Ebooks bieden daarbij inderdaad ook veel nieuwe kansen, onder andere om die reden die jij hier terecht noemt.
De ideale vorm (een boek of een van de vele mogelijkheden hierboven) lanceert jouw idee en is een boost voor je bedrijf. Met een vorm die niet bij je past, onderneem je met de handrem erop.

Marein Baas zei

Eens. Maar zoals jij al schrijft heeft een boek meer prestige dan andere ideëendragers. Dat maakt het aantrekkelijk om veel wol om je idee te weven om het tot boeklengte te rekken. Ik zou het goed vinden als essay's tijdschriftartikelen en korte epubs breder aandacht en meer aanzien zouden krijgen.

Marja Duin zei

Eerlijk gezegd denk ik dat de vraag 'Waarom moet het een boek zijn?'al een stap te ver is. Als je je kennis wilt delen als ondernemer, heb je daar een doel mee. Dus voordat je besluit wat voor informatiedrager het wordt, een blog, nieuwsbrief, column, ebook of boek en welke mogelijkheden er verder nog mogen zijn, je zult je eerst af moeten vragen wat je met het verspreiden van je informatie wilt bereiken. Wat is je doel? Als je die vraag eerlijk beantwoordt, volgt het meest effectieve medium vanzelf.

Groet, Marja Duin

Marieke Hoogwout zei

@ Marja - Ja, alles volgt uit het doel dat je wilt bereiken, uit wat ik in het blog ook noem "wat wil jij veranderen in de wereld." En ondernemers hebben dat doel vaak al goed voor ogen - juist daarom zo belangrijk om de volgende stap goed te overwegen.