vrijdag 21 september 2012

Vijf favoriete boeken van Mirjam Windrich



Als pionier op het gebied van online coaching en therapie ontwikkelde Mirjam Windrich Mindful Analysis, een volledig op het schrijven gerichte methodiek. Naast deze online praktijk geeft zij hierin trainingen en cursussen, onder andere aan de RINO in Amsterdam. Ook schrijft ze zelf essays, verhalen en romans zoals Het Spiegelplafond en Op Exenjacht, dat dit jaar bij Uitgeverij Réunion verscheen.





De stille kracht van Louis Couperus
Laat ik beginnen met een meesterwerk. Verschenen in het jaar 1900 en daarna eindeloos herdrukt. In iedere boekenkast van lezend Nederland moet zich een exemplaar bevinden. Mijn eerste uitgave, een Amstel Klassieker, kocht ik tijdens mijn studie, maar toen had ik het boek op school al gelezen. Maar eerst had ik, nog veel langer geleden, de televisieserie gezien met ondermeer Pleuni Touw als Leonie van Oudijck, de lelieblanke aristocratische residentsvrouwe. Meer vertel ik er niet over. Maar als je betoverd wilt worden door beeldschone zinnen die het tropisch warm en broeierig maken terwijl het buiten alweer Hollandse herfst is, dan moet je dit lezen.

De Bhagavad Gita
Schitterend deel uit het epos Mahabharata (‘Groot India’) waarin eeuwenoude kennis, van misschien wel meer dan drieduizend jaar voor Christus, uiteen wordt gezet. Een buitengewoon leerzame en inspirerende tekst om te leren leven in liefde, altruïsme en waarheid naar alles en iedereen. Voordat ik op reis ging naar Indonesië, terug naar mijn roots, vroeg ik me af wat ik voor boeken mee zou nemen. Het werd alleen deze kleine, oranje pocket, de editie van W.Q. Judge. Meer had ik achteraf niet nodig. En eerlijk gezegd... nog steeds niet.



Money van Martin Amis
Las ik jaren voor deze reis, toen ik eens ernstig ziek was. De vrolijke ondertitel: 'afscheid van een zelfmoordenaar'. Het boek gaat over de onbehouwen John Self die zijn ondergang voor veel geld koopt. Niet zo’n gezellig gegeven, maar de meedogenloos sterke taal en de keiharde humor die Martin Amis hier uit de kast trekt, heeft me op een of andere manier in die dagen de mentale spierballen gegeven om er weer bovenop te komen.


Het prachtige Metamorfosen van hoogleraar Theologie Erik Borgman
Weer van een heel andere orde. In dit boek leidt Borgman je via vele literaire en godsdienstwetenschappelijke wegen door de loop van de tijd, die lijkt te worden gekenmerkt door secularisme, door het verdwijnen van de religie, maar niets blijkt minder waar. Een schat aan kennis en inzichten, mooi en meeslepend geschreven en onmisbaar voor iedereen die niet alleen zoekt naar zijn eigen ‘zin’, maar ook wil weten hoe de zoektocht naar zingeving zich in de geschiedenis, en bij anderen voltrokken heeft en zich nog steeds voltrekt.


Over de liefde van Doeschka Meijsing
Ik las zojuist nog even het begin en vergat waar ik was. Wat een verhaal, wat een zinnen, wat een liefde. Hoewel, die liefde is aan het begin van de roman al verdwenen en de hoofdpersoon is alleen en ‘woont ergens anders’. Hoe dat allemaal zo gekomen is, wordt daarna in topstijl aan je uitgeserveerd. Mocht het zo zijn dat je momenten hebt waarop je je afvraagt wat liefde ook alweer is, dan kun je dat hier lezen. En dan weet je het wel weer.



De vorige twee afleveringen:
Tijd en time-management: boekentips van Barbara Aalpol
De favoriete boeken van vertaalster Ine Willems




Geen opmerkingen: