zaterdag 15 september 2012

Tijd en time-management: boekentips van Barbara Aalpol

Barbara Aalpol is trainer en coach van trainingsbureau Balance Your Work. Haar trainingen en coaching zijn erop gericht om slim om te gaan met je werktijd: “Als er te veel tijd verloren gaat op het werk door een slechte planning, door gebrek aan concentratie en rust en door miscommunicatie, leidt dat tot ergernis en frustratie. Ik ben ervan overtuigd dat mensen meer voldoening uit hun werk halen als ze zich meer op hun kerntaken kunnen toeleggen. Mijn doel is om mensen meer werkplezier te laten beleven door te werken vanuit rust en overzicht.”

“Zolang ik me kan herinneren heb ik een fascinatie voor tijd. Vanuit de filosofische hoek: wat is tijd en hoe komt het dat de beleving van tijd per persoon en per situatie verschilt? Maar ook in praktische zin: hoe kun je tijd zo goed mogelijk benutten? Waarom is rust en ‘niets doen’ zo belangrijk?”
“De boeken die ik heb uitgekozen hebben allemaal te maken met het thema tijd. Als je slim met je tijd omgaat, ervaar je vrijheid. Deze boeken hebben mij dit inzicht gegeven. Sommige boeken hebben echt een omslag teweeg gebracht in mijn ideeën. Het boek van Jeff Gaspersz heeft er zelfs toe geleid dat ik mijn eigen trainingsbureau oprichtte. Ik dacht: dat wil ik ook graag, mensen helpen om ‘creativiteit en vreugde in het werk’ te laten beleven.

1. Het slimme onbewuste, door Ap Dijksterhuis
De auteur is hoogleraar Psychologie van het onbewuste aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Die wetenschappelijke kant vind ik razend interessant. Hoe werkt dat brein? Dit helder geschreven boek was werkelijk een eyeopener voor me. Ons gedrag, ons denken en onze gevoelens worden door ons onbewuste gestuurd. Dit boek onderstreept de noodzaak om rust en ruimte tijdens en rondom je werk in te plannen. Door af en toe ‘niets te doen’ neem je de beste beslissingen.


2. De tijd van uw leven, van Ron Witjas
Voor mij is dit hét time-managementboek. Volgens Witjas krijg je vat op de tijd door te kiezen, jezelf te organiseren en je omgeving te beïnvloeden. Deze kijk op timemanagement is me uit het hart gegrepen. Witjas gaat dieper in op het persoonlijk tijdperspectief: Wat betekent tijd voor mij? Dit inzicht is van groot belang om grip op de tijd te krijgen. Via een vragenlijst kom je te weten wat jouw persoonlijk tijdsperspectief is. Kijk je vooral vooruit of vooral terug? Heel leuk om hiermee aan de slag te gaan.


3. Anders werken, nieuwe kansen door Jeff Gaspersz en Jack Wijnhamer
Dit inspirerende boekje reikt ideeën aan hoe je met meer creativiteit, voldoening, plezier en productiviteit kunt werken. Ik deel Gaspersz’ motto: ’grijp je kans!’ Kansgericht denken wordt in het boek geïllustreerd aan de hand van een citaat van Einstein: “Als je iemand vraagt om op zoek te gaan naar een naald in een hooiberg, dan stoppen mensen doorgaans met zoeken als ze die naald gevonden hebben. Ik ga op zoek naar nog meer naalden.”


4. Beren op de weg, spinsels in je hoofd van Theo IJzermans en Coen Dirkx
Omgaan met emoties is een van de lastigste aspecten op het werk. Stress, boosheid, teleurstelling, irritatie, angst, schuldgevoel, het komt allemaal voor op de werkvloer. Het is verleidelijk om de oorzaak van negatieve emoties buiten jezelf te zoeken. Volgens de RET (Rationele Effectiviteits Training)-theorie zijn het niet de gebeurtenissen zelf die de emoties veroorzaken, maar onze gedachten hierover. RET kan je helpen om deze gedachten om te buigen. In het boek word je in acht stappen meegenomen om je eigen niet-productieve gedrag te beïnvloeden. Het toepassen van RET is niet eenvoudig, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, scheelt het je veel negatieve energie.


5. Een volle agenda, maar nooit druk, van Denise Hulst
In dit boekje wordt het Benedictijns Timemanagement beschreven. Het is een manier om met aandacht en regelmaat te werken, geheel volgens de oude Regel van Benedictus die nog verrassend actueel blijkt. De Benedictijnen hadden heel goed door dat je met een vaste dag- en weekindeling het effectiefst werkt. Ze werkten in rust en verbondenheid en voerden de taken volgtijdelijk uit (van multitasken hadden ze nog nooit gehoord!). Steeds met aandacht voor het beginnen en het stoppen van de taken. In het boek wordt een praktische slag gemaakt naar een hedendaagse dagindeling met een goede afwisseling van rust en werken. Heerlijk die routine!


6. Doen of laten wat je wilt, door Jolet Plomp
Eén van mijn levensmotto’s is: ‘Haal uit het leven wat erin zit’. Daar gaat dit boek over. Hoe overbrug je de kloof tussen willen en doen? Hoe zorg je ervoor dat je je persoonlijke doelen bereikt? Plomp rekent af met schuldgevoel, perfectionisme en uitstellen.

Leuk en ontnuchterend, zijn de herkenbare citaten, zoals: “Een fietsband kun je zelf plakken in tien minuten, zei mijn vader als hij het me voor de zoveelste keer uitlegde. Voor hem is banden plakken ‘ouderwetse degelijkheid’. Ik deel die waarde met mijn vader, maar als ik een lekke band heb, ga ik naar de fietsenmaker”.


De favoriete boeken van Ine Willems
De favoriete boeken van Nicole Vroomans
De favoriete boeken van Francine Plaisier
De favoriete boeken van Jolanda Jongepier
De favoriete boeken van Stefanie Hoogland
De favoriete boeken van Mieke van Stigt
De favoriete boeken van Nicolette Loonen
De favoriete boeken van Susan Aretz
De favoriete boeken van Bianca den Outer
De favoriete boeken van Manoli Martin

Geen opmerkingen: