vrijdag 29 juni 2012

De favoriete boeken van Stefanie Hoogland

Stefanie Hoogland begeleidt vrouwen om hun (meervoudige) ambities waar te maken.
"Vooral als je moeder wordt, krijg je er ambities bij: niet alleen wil je ook een goede moeder zijn, maar je wilt ook een betere leefwereld voor je kind(eren). Daarnaast is het nog belangrijker om goed voor jezelf te blijven zorgen.
Ik train en coach vrouwen die willen leven en werken op hun manier, met tijd en aandacht voor wat zij belangrijk vinden. Dat gun ik iedere vrouw. Momenteel schrijf ik zelf aan mijn eerste boek: Geef jezelf een break mama!"

"Ik heb gekozen voor zeven boeken die een verschil hebben gemaakt in mijn leven als moeder en die ik nodig nog een keer moet/wil lezen."


1. Naar het hart van communicatie: NLP en spiritualiteit, door Eric Schneider
Een boek dat mijn leven op het spoor van (spirituele) zelfontplooiing heeft gezet. Ik kreeg het van mijn eerste coach toen ik manager was en als kersverse moeder mijn eigen grenzen leerde kennen. Nog dagelijks gebruik ik informatie uit dit boek. Ik las het acht jaar geleden en denk dat ik er nu weer andere inzichten uit zal halen. Hoog tijd om het weer eens te lezen.



2. Boeddhisme voor moeders, van Sarah Napthali
Mijn eerste kennismaking met het Boeddhisme. Door de praktische en herkenbare insteek vond ik het Boeddhisme niet zweverig zoals ik verwacht had. De belangrijkste les hieruit was voor mij: het begint met goed voor jezelf te zorgen als moeder.


3. Nieuwe vrouwen: op zoek naar de vrouw van nu, van Anna Visser
Dit boek kreeg ik van mijn moeder. Het verhaal van Anna vond ze op mijn verhaal lijken: eerst een zware verantwoordelijke functie, daarna tijdelijk thuisblijfmoeder en vervolgens freelancen en ondernemen. De boodschap die ik eruit gehaald heb is om vooral als vrouwen onderling niet over elkaar te oordelen. Een hilarisch voorbeeld is me bijgebleven: Anna wordt tijdens een feestje van één van haar kinderen gebeld voor een nieuwe functie. Met gillende kinderen in de auto probeert ze een telefoongesprek te voeren. Haar conclusie: ‘ik heb de functie nog niet eens en kan het nu al niet met mijn kinderen combineren’.

4. Getting Things Done, door David Allen
Ik twijfelde tussen een mindfulnessboek en Getting things done van David Allen. Getting Things Done (GTD) is een work-lifemanagementmethode die het je mogelijk maakt veel projecten tegelijk uit te voeren en te beheren, ook privé. Ogenschijnlijk heeft dit niets met mindfulness te maken. In het hier en nu leven lukt mij bottom line echter alleen als ik niet te veel dingen in mijn hoofd heb die ik moet of wil onthouden. Ik moet dus lijstjes maken en plannen om mijn hoofd leeg te houden. Als het me dan ook nog lukt om niet te piekeren ben ik zo mindful als ik maar zijn kan. Het grappige is dat ik vanuit mezelf al min of meer op deze manier werkte en ik werd dus bevestigd in mijn eigen werkwijze. Ik geef er wel mijn eigen draai aan omdat ik vind dat volgens een methode werken geen doel op zich mag zijn.

5. Generatie Z, Jos Ahlers en René Boender
Dit boek heb ik onlangs gelezen en het had om meerdere redenen mijn interesse: Ik heb zelf drie kinderen in generatie Z. Ik vond heel veel herkenning in het boek en ben mijn kinderen anders gaan zien. Ook begeleid ik moeders die kinderen in Generatie Z opvoeden. Voor deze moeders is het belangrijk goed in hun vel te zitten om hun kinderen te begeleiden naar een zelfstandig leven. Bovendien zullen - nadat de Babyboom generatie met pensioen is gegaan - de jongeren uit Generatie Z de arbeidsmarkt veranderen (2020) en daar kunnen we met z’n allen niet omheen. Een echte aanrader.

6. Vanuit je hart naar succes, Jolanda Holwerda
Naast het interessante verhaal over Jolanda’s weg naar de oprichting van Lof, is dit boek voor mij de bevestiging dat vrouwen die moeder worden er juist ambitie bij krijgen in plaats van minder ambitieus worden. Je vindt als ouder meer dingen belangrijk in het leven en hebt minder tijd. Een dagelijkse strijd voor veel moeders (en vaders) en het is belangrijk om daarin ook jezelf niet te vergeten.

7. Vrouwen & Ambitie, Anna Fels
Dit boek is al eerder genoemd en is ook nog van deze uitgever, maar wel volkomen terecht ;-). Mooie achtergronden en inzichten over hoe vrouwen met hun ambities omgaan. Behoeft verder geen toelichting wat mij betreft: gewoon lezen.




Meer boekentips ontdekken? Lees ook:
De favoriete boeken van Mieke van Stigt
De favoriete boeken van Nicolette Loonen
De favoriete boeken van Susan Aretz
De favoriete boeken van Bianca den Outer
De favoriete boeken van Manoli Martin

Geen opmerkingen: