vrijdag 1 juni 2012

De favoriete boeken van ... Bianca den Outer

Via Twitter ken ik Bianca den Outer én haar uitstekende smaak ;-), we zijn beiden fan van zowel de Deense serie Borgen en de USA-serie The Good Wife als de enige echte historische Queen Elizabeth I. Wie beter om voor een nieuwe aflevering van De favoriete boeken van ... te vragen dan Bianca?

Bianca den Outer over zichzelf: "39 jaar, vrouw, moeder, echtgenote, minnares, vriendin, ondernemer, paardenliefhebber, boekenverslinder, geschiedenis-freak, lerende leider. Ik ben co-founder van JB Lorenz, een collectief van zelfstandige professionals die werken op het snijvlak van zorg en overheid. Gefascineerd door taal. Dat beschrijft mij wel zo’n beetje. Denk ik :-)."

"Voor dit blog koos ik voor mijn favoriete boeken over sterke vrouwen en spiritualiteit. Deze boeken hebben een onuitwisbare indruk op me gemaakt en liggen altijd onder handbereik. Het ene boek op mijn nachtkastje, het andere boek naast de open haard en weer een ander boek in mijn kledingkast. Ze zijn mijn leidraad, inspiratiebron, betekenisvol en houden me verbonden met mijn gevoel en mijn hart."

1. Elizabeth de Grote – Elizabeth Jenkins
Elizabeth de Grote is mijn grote heldin. Ze was zeer intelligent en had een perfect gevoel voor politiek. Een vrouw met een magnetische aantrekkingskracht op mensen en een vrouw die haar leven lang ongetrouwd bleef omdat ze, zoals ze zelf zei, getrouwd was met Engeland. Elizabeth was zich er zeer van bewust dat haar onafhankelijkheid alleen dan gewaarborgd was, zolang ze ongetrouwd bleef. “Wees altijd iemand", omgezet in het Latijn “semper eadem”, was haar leuze en levensmotto.
Elizabeth heeft in haar leven vele tegenslagen overwonnen. Als klein kind verloor haar moeder het hoofd nadat ze de gunst van de koning verloor. Ontberingen en gevangenschap in haar jonge jaren toen Maria, haar halfzus op de troon zat, bleven haar niet bespaard.

Bij Elizabeths troonsbestijging was Engeland bijna failliet en een land verscheurd door godsdiensttwisten. Elizabeth had een onwrikbaar geloof maar haar geest was niet in staat tot religieus fanatisme. Het beroemde gezegde “Er is slechts één Jezus Christus en één geloof; de rest is slechts geharrewar over kleinigheden", is een uitgangspunt geweest dat rust bracht in het land. Bij haar sterven was Engeland een welvarende natie en een van de belangrijkste spelers op het politieke toneel van de toenmalige wereld.

2. De ontembare vrouw, van Clarissa Pinkola Estela
Clarissa Pinkola verzamelde en sprokkelde vele stokoude sprookjes, mythes en verhalen over vrouwen uit de hele wereld bijeen. Deze verhalen en sprookjes vertellen ons dat in elke vrouw een krachtige drijfveer zit, vol goede instincten, gepassioneerde creativiteit en tijdloos weten.
In de afgelopen duizenden jaren zijn vrouwen achtervolgd, gekweld en er ten onrechte van beschuldigd verslindend en vals, te agressief en minder waard te zijn dan degenen die hen belasteren. Het boek van Clarissa ligt altijd op mijn nachtkastje. Om me te herinneren aan de kracht van vrouwen; een scherp waarnemingsvermogen, een speelse geest en een groot vermogen om zich geheel aan iets te wijden. Prachtig en tijdloos boek!

3. Anastasia-reeks van Vladimir Megre
De boeken van Anastasia blijven me boeien en verwonderen. Vladimir Megre tekent de verhalen van Anastasia, heremiet die leeft in de taiga van Rusland. Vladimir Megre heeft haar ontmoet en heeft in negen boeken haar verhaal opgetekend. Anastasia heeft geen scholing ontvangen zoals wij dat kennen, maar ze heeft een diepgaand weten en is volkomen verbonden met haar omgeving en het universum. Ik lees de boeken uit de Anastasia-serie nu enkele jaren. Ik ben nog niet verder gekomen dan deel 2. De inhoud van de boeken is heel bijzonder en stemt mij telkens weer tot nadenken. Een geweldig mooie serie spirituele boeken.

4. De Alchemist – Paulo Coelho
Dit boek kreeg ik cadeau op zo’n moment dat je weet dat je hele leven op het punt staat te veranderen en je het gevoel hebt op de rand van het zwembad te staan - en niet goed durft te springen omdat je het koude water vreest. De Alchemist is geschreven als een charmant, mooi sprookje van een herdersjongen op reis, maar bevat diepgaande universele observaties over het leren verstaan van de taal die je hart spreekt en de verbinding met het universum. Samen met het boek Aan de oevers van de piedra huilde ik, een prachtig verhaal over liefde, is De Alchemist een boek met bijzondere betekenis geworden, dat ik regelmatig weer herlees.

Geen opmerkingen: