donderdag 31 januari 2013

Hoe verzin je het?

Deze week las ik Hoe verzin je het: Zelf creatieve oplossingen verzinnen voor elke kwestie, van Jan Vriends.

'Las ik' is misschien niet helemaal goed gezegd. 'Las en deed ik' drukt het beter uit. Want Hoe verzin je het gaf me naast prettige, korte tips en inzichten, veel kleine oefeningen om mijn eigen creativiteit wat vaker op te duikelen. Misschien zelfs wel een beetje te ontketenen.

Bij creativiteit gaat het niet per se om het maken van grootse en meeslepende kunstwerken. Zoals Jan Vriends schrijft:

"Creativiteit heeft te maken met het vinden van oplossingen. Dat kan een oplossing zijn voor een probleem, of het antwoord op een vraag. En dat op een originele manier, door verbanden te leggen die nog niet bedacht waren. Je kunt je creativiteit gebruiken door van een leeg doek een schilderij te maken, door op een blanco pagina een verhaal te typen of door een fles te ontkurken zonder kurkentrekker."

De teksten zijn kort, maar raak, en lieten me anders kijken, voelen en denken. De negen hoofdstukken (met veel tekeningen en schetsjes die het beeldend maken) zetten je aan tot bijvoorbeeld 'beter presenteren', 'beter schrijven' en 'beter feesten'.

Voor mij had dit boek ook een licht-therapeutische bijwerking: in een drukke, hectische week waarin ik veel aan mijn hoofd had, vond ik het een fijne oase om mijn hersens op een andere manier aan het werk te zetten. Dat verfriste en relativeerde mijn andere bekommernissen.

Meer over Jan Vriends kun je lezen op zijn eigen site en bij Uitgeverij Scriptum vind je een filmpje en interview met Jan Vriends.

Voor wie het boek wil bestellen, hier de links naar
Managementboek

en naar Bol:

Geen opmerkingen: