woensdag 14 januari 2009

Het verschil tussen veilige en succesvolle acquisitie

Al eerder schreef ik over de angst voor zakelijke afwijzingen, waardoor veel vrouwelijke ondernemers te weinig op mogelijke klanten afstappen. En als ik zeg 'veel vrouwelijke ondernemers', dan bedoel ik natuurlijk ook en vooral ik. Ik noemde toentertijd een advies van Chellie Campbell, uit How to Run Your Business Like a Girl:
"Denk aan een serveerster die langs de klanten loopt en vraagt of ze nog koffie willen. Sommigen zeggen ja en anderen zeggen nee. Als iemand nee zegt, loopt ze door. Ze gaat niet huilend in het kantoortje zitten omdat er iemand geen koffie wil".


Ik noemde dat toen 'de beste tip'. Ik wil dat hier corrigeren: Chellies koffie-tip is de één na beste.

De beste is: gewoon doen. Bel je klant. Maak een afspraak. Doe dat aanbod.

Onlangs heb ik een lijst gemaakt van tachtig mogelijke grote afnemers. Voor 1 maart wil ik er veertig hebben gebeld. Gebeld. Niet alleen maar veilig een mailtje sturen - dat verdwijnt aan de andere kant in een oceaan van ongevraagde mails. Dus bellen. En een aanbod doen.

De eerste vijf mogelijke klanten heb ik nu gebeld. Drie keer meteen 'nee', een keer een 'goh - misschien', en een keer 'nou - waarschijnlijk wel!'.
Niet slecht toch? En het beste is - het went. Het went zó snel. Dus bel, ga langs, bied aan, verkoop en slaag!

Geen opmerkingen: