dinsdag 24 februari 2009

Succestip: defensief pessimisme

Voor het spotten van beren op de weg heb ik een aangeboren talent. Geef mij een project en ik zie onmiddellijk zestien manieren waarop er iets mis kan gaan. Piekeren, somberen en problemen zien, ik kan het allemaal even goed als moeiteloos.

Het is een eigenschap die ik vaak kan missen als kiespijn. Het bezorgt me veel kopzorgen, en de meeste daarvan bovendien volstrekt overbodig. Ik heb er dan ook echt werk van gemaakt om positiever te leren denken - het maakt het leven zo veel makkelijker (en leuker). Als ik positiever denk, durf ik meer, doe ik meer en kan ik meer.

En toch ben ik me er soms ook van bewust dat juist die neiging tot piekeren ervoor zorgt dat ik vooruitdenk, me voorbereid, en de vereiste actie onderneem. Het hoort bij mij, met zijn goede en minder goede kanten.

Daarom vond ik het bemoedigend om vandaag op Oprah.com Tim Jarvis' artikel The Power of Negative Thinking te lezen. Het is nogal verfrissend voor één keer eens niet te worden aangemoedigd om positief te denken. Integendeel - zogenaamde 'defensieve pessimisten' kunnen het ver schoppen.

Defensieve pessimisten beginnen met lage verwachtingen, en ze maken een gedetailleerde inventarisatie van wat er allemaal mis kan gaan in een project. En als ze al die mogelijke mislukkingen in kaart hebben gebracht, gaan ze bedenken hoe ze kunnen zorgen dat het toch allemaal in orde komt. En dat leidt vaak tot succes, aldus het artikel:
"What's intriguing about defensive pessimists," adds Lawrence Sanna, PhD, a professor of psychology at the University of North Carolina at Chapel Hill, who has also studied the phenomenon, "is that they tend to be very successful people, and so their low opinion of the outcome isn't realistic; they use it to motivate themselves to perform better."
Eat that, The Secret!

Geen opmerkingen: