vrijdag 11 december 2009

Dikke boeken voor de kerstvakantie, 1

Een van mijn lievelingsboeken: Het leven een gebruiksaanwijzing, van Georges Perec. Wie het nog niet kent, benijd ik om deze 576 prachtige pagina's nog voor de boeg te mogen hebben. Het leven ... is een duizelingwekkend, rijk boek over de levens van de bewoners van een (fictief) Parijs gebouw, aan de Rue Simon-Crubellier.

Ik las het zonder ook maar enige kennis over Perec, over het complexe schema achter dit boek of over de beperkingen die hij zichzelf bij het schrijven oplegde. Ook zonder die wetenschap sleepte het boek me volledig mee door de grote verbeeldingskracht, de prachtige stijl en de liefdevolle minitieuze aandacht voor zijn personages.

Wikipedia geeft een heel mooie en uitgebreide beschrijving van Perecs opzet en ideeën achter dit geweldige boek.

Ik moet er bij zeggen dat dit waarschijnlijk een van die boeken 'zonder tussenwegen' is: het heeft je onmiddellijk in zijn ban, óf je komt er niet doorheen. Voor de eerste groep, hier de link naar Bol:

Het leven een gebruiksaanwijzing
Het leven een gebruiksaanwijzing
Georges Perec

Geen opmerkingen: