woensdag 9 oktober 2013

Moet het wel een boek zijn, deel 2: deze ondernemer zegt 'nee'

Voor ondernemers lijkt het zo langzamerhand wel het elfde gebod: "Gij zult een boek schrijven". Maar is dat wel zo nodig? Mijn mening is dat een boek je heel veel kan brengen (zie bijvoorbeeld deze Réunion-auteurs), als een boek is wat bij jou én je bedrijf past. En als je het werk wilt verzetten dat ervoor nodig is. Niet altijd hoeft dat zo te zijn.
Mijn eerste vraag aan ondernemers met plannen voor een boek is dan ook: moet het wel een boek zijn?

Een ondernemer die die vraag met een lekker duidelijk ‘nee’ beantwoordt, is Marloes Halmans, loopbaancoach voor hoogopgeleide dertigers en veertigers. Halmans timmert flink aan de weg met haar bedrijf, en besloot bewust om géén boek te schrijven. Ze koos een ander podium.

fotografie: Anoeska van Slegtenhorst
Heldere focus
Marloes Halmans: “Ik begeleid mannen en vrouwen die in hun loopbaan niet willen settelen voor wat de markt of de omgeving van ze verwacht, maar die het roer in eigen handen willen nemen. Het is mijn missie om deze groep te laten zien dat werken leuker kan, wanneer je doet wat bij je past. Ik richt me specifiek op het vraagstuk: waar ben ik goed in, wat wil ik en hoe maak ik daar werk van? Vragen rond andere thema’s (bijvoorbeeld stress, relaties, problemen met collega’s) begeleid ik niet, ténzij ze een direct verband hebben met de hoofdvraag. Die focus heb ik heel bewust gekozen.”


Hoe bereik ik wie ik wil bereiken?
“Ik stelde mezelf de vraag: hoe kan ik zo veel mogelijk mensen bereiken met mijn missie? Voor mijn bedrijf, maar vooral óók omdat ik weet dat er veel mensen zijn die de stap naar een coach nog niet maken. Ook hen wil ik inspireren, of een schop onder de kont geven om in actie te komen als ze ontevreden zijn over hun werk. Ik zocht naar manieren die dat konden doen en die ook echt bij mij pasten.”

Het moet géén boek zijn
“Over een boek heb ik wel lang getwijfeld. Ik schrijf veel, ik blog graag, maar ik heb een hekel aan veel herschrijven en reviseren. Ik schrijf in één keer, spontaan. Voor een boek moet je, vind ik, veel meer onderbouwen, meer theorievorming doen. En ik ben zelf heel erg van de praktijk en van het doen. Bovendien: er zijn al zó veel goede loopbaanboeken... Uiteindelijk realiseerde ik me: het gaat niet om ‘een boek maken’, het gaat om ‘mijn boodschap overbrengen’. En bij mij past bloggen, over mijn persoonlijke keuzes en inzichten, en bij mij passen events, waar ik mensen live kan ontmoeten.”

Fotografie: Daphne van Leuken
Bouw je eigen podium
“Als ondernemer bezocht ik veel events en daarvan kwam ik altijd boordevol ideeën en inspiratie terug. Daarom wilde ik ook graag als spreker op events voor mijn doelgroep gaan staan, om datzelfde voor hen te kunnen doen. Maar zulke events waren er helemaal niet. Er waren veel events voor starters op de arbeidsmarkt, en voor ondernemers, en specifiek voor vrouwen, maar niet voor dertigers en veertigers m/v die een volgende stap willen maken. Er was geen podium voor mij als spreker. Toen was de logische keuze: als er geen podium is, dan maak ik het zelf wel! ”

The Career Garden
Halmans startte daarom met haar events The Career Garden, (volgende editie op 3 november 2013 in Helmond). Voor het event durft ze een reële toegangsprijs te vragen. “Veel events zijn gratis, maar zijn verkapte salesacties, gericht op het verkopen van een product. Daar doe ik niet aan mee. Ik wil inspirerende en inhoudelijke events van kwaliteit bieden. Natuurlijk vertel ik ook kort wat ik de deelnemers nog meer kan bieden. Ik geloof erin, en dat blijkt in de praktijk ook, dat mensen de weg naar mijn diensten vanzelf vinden als ze meer begeleiding zoeken na het event.”

Fotografie: Daphne van Leuken
Effect van een eigen podium
Halmans merkte dat haar event veel effect had. In de eerste plaats voor de deelnemers, maar ook voor haar bedrijf:
- Nieuwe opdrachten voor coachingstrajecten;
- Trainingen bij een aantal business schools;
- Nog meer kennis van de wensen en behoeften van de doelgroep;
- Mooie samenwerkingen met andere professionals.



Blogs
Daarnaast blogt Halmans veel: “Ik ken uit eigen ervaring hoe het is om niet te weten wat je echt wilt of waar je goed in bent. Gelukkig weet ik ook dat je met de juiste vragen en instrumenten vanuit die chaos in je hoofd een mooie loopbaan kunt vormgeven. Een loopbaancoach kan die instrumenten, structuur en focus bieden. Maar verder moet je het zélf doen. Alle antwoorden zitten al in je, je kunt ze hooguit niet vinden, ordenen of verwoorden.”

Wil je als ondernemer wél zelf een boek schrijven, en zoek je goede én haalbare adviezen over het hoe? Bel of mail dan voor een vrijblijvende afspraak of kijk hier voor onze mogelijkheden.

Lees hier meer over The Career Garden, op 3 november in Helmond. De blogs van Marloes Halmans vind je hier.





Geen opmerkingen: