dinsdag 24 juni 2008

Hoe word ik schrijver? En hoe zoek ik een uitgever?

Zoals elke uitgeverij, ontvangt ook Uitgeverij Réunion bijna dagelijks mails en telefoontjes van mensen die een uitgever zoeken voor hun boek.
Ik lees alle mails aandachtig; en ik ben elke keer weer verbaasd over (en onder de indruk van!) de ideeën, de creativiteit, het doorzettingsvermogen, de plannen en de dromen van zoveel mensen.

Als uitgever stel ik mezelf, bij elk voorstel, vier vragen:
- vind ik het goed, ben ik er zelf enthousiast over?
- passen Réunion en dit boekvoorstel bij elkaar?
- is er nog ruimte in mijn uitgeefplanning?
- denk ik dat er voldoende mensen zijn die dit boek net zo goed vinden als ik, en het zullen willen kopen?

Om een boek uit te gaan geven, moet ik op alle vier vragen vol overtuiging 'ja' kunnen zeggen. En omdat ik een kleine uitgever ben, moet ik alleen al door vraag 3 vrijwel altijd 'nee' zeggen. Toch zou ik het liefste willen dat elk boek, elk idee zijn weg vindt!

Iedereen die schrijft en een (gepubliceerd) schrijver wil worden, kan ik het Handboek voor Schrijvers aanraden. Als je je dromen en je plannen en al je harde werk een serieuze kans wilt geven, verdiep je dan hier in alle aspecten van het vak:

Handboek voor schrijvers
Handboek voor schrijvers
M. Molhuysen & Louis Stiller

Geen opmerkingen: