donderdag 26 juni 2008

De Spitsuurclub: pleidooi voor keuzevrijheid

Bij Uitgeverij Artemis verscheen deze week het boek De Spitsuurclub van Marja Pronk. Woensdag werd het boek gepresenteerd en ik mocht het eerste exemplaar in ontvangst nemen. Ik vond dat een heel mooi moment.

Dat heeft een persoonlijke kant: ik heb Marja twee jaar geleden mogen interviewen voor mijn boek Een nieuwe carrière na je vijfendertigste.
Ik was toen zeer onder de indruk van haar expertise en haar visie op levensfasebeleid. Marja vertelde mij toen ook over haar plannen om een boek te schrijven – ik vind het prachtig te zien dat zij met inzet en visie deze droom werkelijkheid heeft laten worden.

Maar vooral vind ik de boodschap van De Spitsuurclub heel erg belangrijk.

Ik heb me de afgelopen jaren, als ik de discussie over vrouwen en werk en het vergrijzingsprobleem volgde, heel vaak verbaasd. Verbaasd over het feit dat soms wel het héle vergrijzingsprobleem op het bordje leek te worden gelegd van 1) vrouwen 2) die nog wél kinderen krijgen.

Ik ben heel blij met dit boek, dat niet alleen laat zien wat de gevolgen van al die druk zijn voor individuele moeders, maar ook: wat de gevolgen zijn voor de samenleving als geheel. Het boek is herkenbaar voor alle moeders, 'van carrièrebitch tot theemuts'. En laten we deze onderlinge strijd ook opgeven: want hoe we onze keuzes op het gebied van werk en gezin ook maken, zegt Marja, in de eerste plaats zijn we allemaal moeder.

De Spitsuurclub laat het niet bij het beschrijven van problemen, het geeft ook belangrijke, haalbare oplossingen. Geef mensen méér ruimte om te zorgen in het spitsuur van hun leven, en geef mensen meer ruimte om carrière te maken ook na hun 45e. Marja geeft veel adviezen aan beleidsmakers en werkgevers hoe zij dit kunnen bewerkstelligen.

Het zijn oplossingen die uitgaan van wat mensen wíllen, en niet van wat ze allemaal zouden móeten. Het zijn oplossingen die voordeel opleveren voor iedereen: voor ouders, voor werkgevers, voor de overheid.

Ik heb dus maar één advies aan iedereen die zich bezighoudt met dit onderwerp: lees-dit-boek!

En voor wie het wil kopen:

De spitsuurclub
De spitsuurclub
Pronk, M.

Geen opmerkingen: