dinsdag 1 juli 2008

... the dreams will come to you

"It's not about how to achieve your dreams; it's about how to lead your life. If you lead your life the right way, the dreams will come to you."

Een uitspraak uit een lezing die indruk op me heeft gemaakt. Ik maak me namelijk vaak meer zorgen over wat er nog moet gebeuren in plaats van gewoon te doen wat ik wil en moet doen; en ik pieker te vaak over 'straks', in plaats van te genieten van wat er is. Voor wie deze lezing al heeft gezien: ik ben een Iejoor. Dat het ook heel anders kan, bewijst deze lezing.

Randy Pausch, hoogleraar aan Carnegie Mellon en expert in virtual reality, spreekt voor een volle zaal aan zijn universiteit. De lezing is onderdeel van een serie die The Last Lecture heette, en die als onderwerp voor elke spreker had: Wat zou je doen als dit het laatste college van je leven was? Wat zou je de wereld dan nog willen vertellen?

Voor Randy Pausch is dit werkelijk een 'last lecture': op het moment dat hij de lezing geeft, weet hij dat hij ongeneeslijk ziek is. Pausch weigert hierdoor depressief en somber te worden. In zijn woorden: "Ik kan niet beslissen welke kaarten ik krijg, maar wel hoe ik het spel ermee speel."

Het is een verhaal over het vervullen van de dromen die je als kind had, over hard werken, en over plezier hebben in elke dag. Deze film duurt een uur en een kwartier; er is op YouTube een korte versie uit de Oprah Show - maar voor mij was het niet hetzelfde. Neem een uur, en luister:

Geen opmerkingen: