donderdag 10 juli 2008

Sollicitatietips voor 'oudere' starters en switchers

Voor mijn boek Een nieuwe carrière na je vijfendertigste interviewde ik 17 vrouwen die na hun 35e een carrièreswitch maakten, of daarover dachten. Ook sprak ik voor het boek met deskundigen op het gebied van leeftijd en loopbaan. Een van mijn vragen aan hen was of je leeftijd een probleem is, als je op 'latere' leeftijd solliciteert in een nieuw vakgebied.

Benadruk je sterke kanten, en verberg je leeftijd niet, zei loopbaancoach Ester de Bruine van GITP-LEF me destijds. Ze maakte een heel mooie en inzichtelijke vergelijking met de huizenmarkt: “Je moet je realiseren dat je, naarmate je ouder wordt, iets minder makkelijk in de ‘verkoop’ ligt. Net zoals een huis met een grote loods eraan wat minder makkelijk verkoopt dan een jaren-dertighoekhuis. Maar dat wil níet zeggen dat je niet aantrekkelijk bent! Je moet jezelf zien als een huis met een grote loods – zeer aantrekkelijk voor een bepaalde doelgroep. Als je vijfendertig of vijfenveertig bent, kun je dat dus ook als een voordeel verkopen. Alleen: je moet jezelf niet gaan verkopen als een jaren-dertighoekhuis. Dát gaat niet goed. Verberg je leeftijd niet. Er zit een voordeel aan, voor de juiste kopers, en daar moet je naar op zoek.”

Een leuke praktische tip las ik vandaag op de altijd interessante site van Intermediair in een artikel van loopbaancoach Els Ackerman, die een vraag van een late starter op de arbeidsmarkt beantwoordt. Zij adviseert deze dertiger om niet een chronologisch-c.v. mee te sturen met sollicitaties, maar een vaardigheden-c.v. Ik vond het een interessante benadering, en een advies waar veel oudere starters, switchers en mensen met een 'rijkgeschakeerd' cv. wellicht hun voordeel kunnen doen.

Voor meer informatie en bestellen bij Bol:
Een nieuwe carriere na je vijfendertigste
Een nieuwe carriere na je vijfendertigste
Hoogwout, M.E.

Geen opmerkingen: