dinsdag 22 juli 2008

Dromen en doorzetten



De laatste dagen heb ik moeite met doorzetten.

Het is vaak heerlijk om een eigen bedrijf te hebben - zelf te bedenken wat ik wil gaan doen, hoe ik het ga doen en wanneer. Om te dromen van alles wat ik kan bereiken, en om dan stap voor stap naar het doel toe te werken. Een nieuwe carrière na je vijfendertigste was ooit alleen maar een vaag idee in mijn hoofd. Vrouwen en Ambitie was ooit een Amerikaanse paperback genaamd Necessary Dreams, die ik in één adem uitlas toen ik nog huisvrouw en thuisblijfmoeder was. Had ik toen ooit kunnen denken dat ik drie jaar later de Nederlandse uitgever van dit geweldige boek zou zijn?

Maar nu is het allemaal even wat minder rozegeur en maneschijn. De boeken zijn gedrukt, het is nu tijd om door te zetten. Te blijven bellen naar boekhandels, te blijven mailen met journalisten, te blijven zoeken naar manieren om de titels onder de aandacht te brengen. Er verschijnen in Nederland duizenden en duizenden nieuwe boeken per jaar - en achter elk boek staat een uitgever die zijn best doet het te promoten. Zo ook ik, en dat gaat goed - maar het blijft hard werken.

Soms droom ik weg... Zou het niet heerlijk zijn als de NRC vandaag ineens een paginagroot artikel zou wijden aan Vrouwen en Ambitie? Als de Linda, spontaan, een mooie reportage zou brengen over dertigers die een andere loopbaan kozen, met mijn boek ergens terloops (maar mét mooie afbeelding, natuurlijk) genoemd? Als beide boeken zomaar in enorme stapels bij de kassa zouden liggen? Zomaar, ineens, vanzelf?

Maar helaas - gewerkt moet er worden, en hard ook, en vaak ook zonder direct zichtbaar resultaat.

In tijden van nood, niets inspirerender dan een paar goeie one-liners:

Zonder ambitie begin je niets. Zonder arbeid maak je niets af.
Ralph Waldo Emerson

Volharding is het zware werk dat je doet als je moe bent van het zware werk dat je al gedaan hebt.
Newt Gingrich

En tot slot, voor als ik me afvraag wat ik als kleine uitgever kan aanvangen in het publicitaire geweld van de grote jongens, een Afrikaans spreekwoord:

Als je denkt dat je te klein bent om een verschil te maken,
probeer dan eens te slapen in een kamer met een mug.



Foto bij deze post: Sanja Gjenero

Geen opmerkingen: