donderdag 17 juli 2008

Zakelijke afwijzing? Vat het niet persoonlijk op!

Wat vinden vrouwen met een eigen bedrijf vaak het moeilijkste? In mijn ervaring, de acquisitie en de promotie. Of preciezer gezegd: de kans op afwijzing. Ook al is marketing vanouds mijn vak; vooral als ik mijn eigen boek wil verkopen aan boekhandels, moet ik mezelf even dwingen om toch echt de telefoon te pakken en een wervend verhaal te vertellen. Een afwijzing van je eigen boek voelt immers ook als een afwijzing van jezelf.

De beste tip om je daarover heen te zetten (en dat moet je, of je kunt beter je bedrijf opdoeken) vind ik de 'Wilt u nog koffie?"- vergelijking.

In het boek How to Run your Business like a Girl komt Chellie Campbell, die financiële workshops leidt, aan het woord. Zij is zeer actief en succesvol in de promotie van haar workshops. Ze heeft dan ook geen enkele last van de angst voor afwijzing, die velen van ons hebben omdat we het ons zo persoonlijk aantrekken:

"Denk aan een serveerster die langs de klanten loopt en vraagt of ze nog koffie willen. Sommigen zeggen ja en anderen zeggen nee. Als iemand nee zegt, loopt ze door. Ze gaat niet huilend in het kantoortje zitten omdat er iemand geen koffie wil".

Je hoeft ook gee 'ja' van élke klant te krijgen, zegt Chellie: "Mijn taak is het om precies genoeg mensen te vinden die de workshop willen volgen, zodat ik er van kan leven. Zo simpel is het."

En ja, zo simpel is het. Sinds ik mij het kopje koffie voor ogen houd, bel ik heel makkelijk naar boekhandels en media. En dat komt elke onderneming natuurlijk alleen maar ten goede.

Ik vond How to Run your Business like a Girl verder een lekkere weglezer, maar behalve de - overigens uitstekende - koffietip heb ik er niet veel nieuws uit geleerd. Het is een aardig boek als je graag verhalen leest van andere vrouwen met een eigen bedrijf; geen boek dat je concrete nieuwe informatie geeft.

Voor wie het boek toch wil bestellen, hier de link naar Bol:
How To Run Your Business Like A Girl
How To Run Your Business Like A Girl
Elizabeth Cogswell Baskin






Geen opmerkingen: