maandag 3 november 2008

Het ware noorden

Tien jaar geleden reisden we door Canada. Een geweldige vakantie, in het fenomenale landschap van de Rocky Mountains. Er kleefde maar één nadeel aan de vakantie: door de beperkingen van de hoeveelheid bagage in het vliegtuig, kon ik niet mijn gebruikelijke grote voorraad boeken meenemen.

Reden waarom ik dolgelukkig was om op een dag op een nieuwe camping te horen dat er een 'ruilboekenkast' bij de receptie stond. Elke gast kon een boek kiezen en meenemen, met als enige voorwaarde dat hij een boek moest terugplaatsen. Yes, weer lezen!

Helaas bleek de boekenkast vrijwel helemaal leeg, en kon ik slechts kiezen uit twee titels, waarvan er één The Life and Times of Adolf Hitler was. En dus viel mijn keuze automatisch op het andere - Stephen Covey's The Seven Habits of Highly Effective People. Een boek dat ik in andere omstandigheden nooit gepakt zou hebben - ik had een afkeer van zelfhulpboeken en vooral als het zweemde naar opppervlakkig Amerikaans positivisme (ja, zo dacht ik toen).

En ja, je kunt zeggen dat dit boek, zoals veel zelfhulpboeken, op een aanstekelijke manier vertelt wat je met je gezonde verstand zelf ook wel weet, en ja, critici kunnen vinden dat het erg positief is - maar Coveys boek heeft mij bijzonder veel stof tot nadenken, en heel veel inspiratie gegeven. (En mij niet alleen - er zijn meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht in 38 talen).

Het boeiende van dit boek is dat het je niet wil vertellen hoe je zo snel mogelijk zoveel mogelijk dingen in zo weinig mogelijk tijd kunt doen, of hoe je zo snel mogelijk succesvol kunt worden, maar hoe je zorgt dat je doet wat je écht belangrijk vindt.

Leef 'from the inside out', zegt Covey: leef integer, vanuit jouw principes, jouw waarden, jouw prioriteiten. Iedereen heeft een innerlijk kompas, dat je vertelt waar jouw 'ware noorden' ligt. En hij geeft je de zeer praktische handvatten om daar ook echt naar te leven.

Voor wie er meer over wil lezen, de links naar Bol:
The 7 Habits of Highly Effective People
The 7 Habits of Highly Effective People
Stephen R. Covey


De zeven eigenschappen van effectief leiderschap / druk 40
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap / druk 40
Stephen R. Covey

Geen opmerkingen: