vrijdag 8 augustus 2008

Schrijven in de wasserette

Deze week las ik Ariel Gore's How to become a famous writer before you're dead.

Goed en snel geschreven, aanstekelijk en licht anarchistisch, brengt dit boek op elke bladzij eigenlijk maar één boodschap: als je schrijver wilt worden, doe het dan gewoon. Wacht op niemands toestemming. Niet op die van je omgeving, niet van die van 'grote' uitgevers, maar doe het gewoon. Schrijf, publiceer, treed op, maak reclame voor jezelf.

Het is geen boek dat je leert hoe je moet schrijven. Het is wel een boek dat je op een spetterende manier laat zien hoe je schrijver kunt worden. Het maakt korte metten met excuses als 'ik heb geen tijd', 'daarvoor ben ik te verlegen', 'ik ben niets bijzonders'. Niks daarvan: write, and get it out there.

Voor een deel zijn de tips meer op Amerika van toepassing dan op Nederland (de literaire agenten, de zines en anthologies zijn hier minder prominent). Ook de meeste geinterviewde schrijvers zijn hier minder bekend. Als puur praktische gids is het boek dus niet één-op-één geschikt voor Nederland. Maar als je op zoek bent naar aanmoediging en steun om echt te gaan schrijven, dan is dit je boek.

Op Ariels blog vind je hoofdstuk 1, WRITE uit het boek. Aan het eind van het hoofdstuk staat het gedicht 'I Write in the Laundromat' van Marcy Sheiner, dat mij in het hart raakt.

Voor wie How to become... wil bestellen bij Bol:

Geen opmerkingen: