In haar werk als verloskundige zag Diana Koster ook vrouwen voor wie de zwangerschap of kraamtijd niet meteen één grote roze wolk was. Vrouwen die het echt moeilijk hadden een nieuwe balans te vinden in een veranderd leven, hoe mooi en welkom die verandering op zichzelf ook was. “Soms dacht ik, kon ik je maar - net als wanneer je last hebt van maagzuur - een soort Rennie geven,” zegt Diana, “maar zoiets was er natuurlijk niet. Toen besloot ik zelf die Rennie-voor-de-psyche maar te worden.” Koster startte met het begeleiden van zwangere en net bevallen vrouwen, in die prachtige, nieuwe maar soms ook zo intensieve nieuwe levensfase.
Fotografie: Eline Hensen |
Al snel had Koster wachtlijsten voor haar begeleiding. “Mensen vroegen me dan: heb je niet alvast iets dat ik kan lezen? Dan vroeg ik een van mijn cliënten, van wie ik dacht dat haar verhaal een ander zou kunnen helpen, om toestemming om haar verhaal geanonimiseerd en op papier te mogen delen. Dat was de eerste basis voor mijn boek, het is echt uit idealisme geboren.”
In Diana’s hoofd nam haar boek al heel snel vaste vormen aan, en sterker: ze wist ook precies hoe het eruit moest gaan zien. Met aansprekende illustraties die ze in haar lezingen ook zou kunnen gebruiken en mét de ervaringsverhalen van cliënten op gekleurde pagina's, zodat die verhalen gemakkelijk los te lezen zijn. Diana: “Ik wilde dat het boek hoop uit zou stralen, zodra je het in handen hebt.”
Eigen visie, eigen beheer
Enkele uitgevers hadden belangstelling voor het boek nog voordat het verschenen was, maar wilden dan wel inspraak over de vormgeving: geen kleurendruk, minder tekeningen. “Kleurendruk is natuurlijk een grote kostenpost,” zegt Diana. “Net als de omvang, in drukkosten, maar ook in verzendkosten.”
Ze besloot haar boek in eigen beheer uit te geven en investeerde daarin € 20.000,-. Een flinke investering, maar Diana wilde een 'perfect' vormgegeven boek en geen goedkoop selfpublished boekje.
Na het verschijnen van het boek nam de belangstelling van uitgevers niet af, maar de meesten wilden een mid price-editie en afgeslankte versie van het boek in zwart-wit uitbrengen en daar wilde Diana niets van weten. “Ik kon er zelfs niet over denken om concessies te doen. Mijn boek was míjn kind en ik wilde het niet uit handen geven.”
Binnen negen maanden 3500 ex verkocht
Perfecte moeders bestaan niet verscheen eind november 2012 en Koster verkocht binnen negen maanden meer dan 3500 exemplaren. Een succes, zeker voor een non-fictie boek voor een specifieke doelgroep dat ook nog eens in eigen beheer is uitgebracht. Media-aandacht kreeg haar boek volop, onder andere bij Koffietijd, EenVandaag, het Algemeen Dagblad, Psychologie Magazine, Ouders van Nu en Kinderen. Diana: “Het boek werd vooral verkocht via Bol, bij mijn eigen lezingen, en werd (op een receptenbriefje!) aangeraden door artsen en verloskundigen. Maar het bleek erg moeilijk om in de boekhandel goed zichtbaar aanwezig te zijn.“
Méér mensen bereiken: de klassieke uitgever
Juist het succes van haar boek – en vooral doordat daaruit ook bleek hoeveel behoefte er was aan de informatie - deed Diana besluiten om over te stappen naar een grote, klassieke uitgever. Ze hoopt dat haar boek hierdoor nog breder zijn weg vindt. Opnieuw hadden meerdere uitgevers belangstelling, maar ook deze keer wilden sommigen haar boek weer aanpassen. Uitgeverij Lannoo zat wél op een lijn met Diana en zij koos daarom voor deze gerenommeerde Vlaamse uitgeverij. Bovendien zou het boek daardoor ook in België op de markt komen, waar het taboe op psychische klachten tijdens de zwangerschap en na de bevalling nóg vele malen groter is dan in Nederland, zegt Koster.
Missiegerichte keus
“Mensen verklaarden me voor gek, want mijn boek liep in eigen beheer zó goed. Ze vonden het financieel gezien geen slimme zet. Maar voor mij stond voorop dat ik zo veel mogelijk mensen wilde bereiken met mijn boek. Oók degenen die met hun ziel onder de arm en hun baby in de wagen, de boekhandel binnen wandelen op zoek naar een (zelfhulp)boek, omdat ze niet lekker in hun vel zitten, maar voor wie de stap naar de hulpverlening nog te groot is. En ik wilde, bij een grote uitgeverij, bereiken dat het boek in veel meer boekhandels zou liggen. Het was een puur missiegerichte beslissing van me."
"De tijd zal uitwijzen of het een wijze beslissing is geweest, aangezien veel boekhandels onder druk staan en daarom geneigd zijn alleen bestsellers, bekende auteurs of Top-60-titels in de winkels te leggen.”
Tips van Diana:
- Vraag professionele mensen om je te helpen met de vormgeving, illustraties, redactie en correcties van je boek. Dat kost wat, maar dan héb je ook wat;
- Geloof in je boek en doe geen concessies;
- Gebruik iedere gelegenheid die zich voordoet om over je boek te praten, met wie het maar wil horen. Zorg dat je in een paar minuten kunt uitleggen waarom jouw boek geschreven móe(s)t worden;
- Geef lezingen en verkoop / signeer ter plekke na afloop je boek;
- Gebruik social media om je boek te promoten en zorg voor een website over je boek (kijk bijvoorbeeld op Perfecte moeders bestaan niet);
- Geef recensie-exemplaren weg aan invloedrijke websites / bloggers in jouw vakgebied en koppel er een win-actie aan voor lezers.
Lees meer over Diana Koster en haar boek op www.perfectemoedersbestaanniet.nl
Ben je ondernemer met plannen voor een eigen boek?
Uitgeverij Réunion kan je helpen met advies over de uitgeefmogelijkheden die je als ondernemer allemaal hebt. En we kunnen je begeleiden in het hele schrijfproces, van sparren over de inhoud en schrijfcoaching tot de redactionele puntjes op de i. Bel of mail voor een vrijblijvend gesprek over alle mogelijkheden op maat!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten