dinsdag 9 december 2008

Drie fulltime werkende moeders

In Intermediair deze week een artikel over drie fulltime werkende moeders. Van alle Nederlandse vrouwen met minderjarige kinderen, werkt maar 10% fulltime (180.000 vrouwen). "Wie zijn die schaarse moeders die ontsnappen aan de deeltijdnorm?" vraagt het blad zich daarom af.

Een van de geïnterviewde moeders is Annemie Schuitemaker van Career & Kids. Annemie ken ik persoonlijk, omdat ik haar heb geïnterviewd voor mijn boek Een nieuwe carrière na je 35e. Ik was toen ook al zeer onder de indruk van haar energie en daadkracht. En dat ze vrouwen in haar adviespraktijk niet per definitie aanraadt om parttime te gaan werken als ze een betere balans zoeken, wist ik ook. Een citaat uit het boek:
Veel vrouwen zoeken de oplossing voor een betere balans tussen werk en privé-leven in minder gaan werken. Annemie waarschuwt voor de gevaren daarvan: “Mijn oude baas zei altijd: parttimers zijn fantastisch – je betaalt ze voor vier dagen en ze werken voor vijf.”

Volgens het artikel in Intermediair ervoeren beide andere geïnterviewde moeders precies datzelfde. "Ik heb nu drie keer zoveel energie als toen ik nog parttime werkte" en "Fulltime werken geeft me meer vrijheid dan vier dagen werken. Het werk is nu tenminste af in het weekend," zeggen ze.

Opvallend in de interviews is dat de moeders zelf bijzonder gelukkig zijn met hun keuze, maar dat de buitenwereld niet altijd enthousiast is. Fulltime werkende moeder Joyce trekt zich er weinig van aan:
"Ik vind dat iedereen moet doen waar ze zich lekker bij voelt. Zelf heb ik grote bewondering voor vrouwen die fulltime moederen. Als wij drie weken op vakantie zijn geweest, zijn we kapot. Dan zeggen we tegen elkaar: "Ha fijn, we kunnen weer aan het werk!"

Geen opmerkingen: