dinsdag 16 december 2008

Ondernemers en auteursrecht

Je laat een freelance fotograaf een paar foto's maken voor je nieuwe folder. Een jaar later besluit je tot het vernieuwen van je website. Je gebruikt daarbij zonder overleg ook die mooie foto's uit je brochure; die heb je immers toch nog liggen en je hebt er voor betaald. Mag dat?

Je schakelt een vormgever in om je briefpapier en je visitekaartjes te ontwerpen. Over het logo dat hij daarvoor ontwerpt, ben je erg tevreden. Je besluit een poosje later dan ook om dat logo ook te gaan gebruiken op je website en in je advertenties; ook hier zonder overleg met de vormgever. Mag dat?

Je plaatst nieuwsberichten over jouw branche op je website. Interessant voor je bezoekers, en goed voor jouw bezoekersaantallen. Je neemt ze letterlijk en in zijn geheel over uit een vakblad - ongevraagd, maar mét bronvermelding. Mag dat?

Als ondernemer kom je vaker met auteursrecht in aanraking dan je wellicht zou denken. Verdiep je er in ieder geval één keer goed in, want een misser kan fikse consequenties hebben. En afgezien daarvan: de 'maker van een werk' (zoals dat in auteurechtelijke termen heet) heeft natuurlijk gewoon recht op de inkomsten over zijn eigen werk.

Op de site van de Kamer van Koophandel vind je onder Wetten en Regels de rubriek Ideeën beschermen. Hier vind je een overzicht van wat je als ondernemer moet weten over handelsnaamrecht, merken, auteursrecht, octrooien en meer.
Let op: dit kan natuurlijk ook van belang zijn om je éigen werk te beschermen!

Ondernemersblad Sprout zet in het artikel Opletten met auteursrecht alvast een paar basics voor je op een rijtje. En over de afspraken die je met je freelancers moet maken, geeft Sprout hier enkele do's and don'ts.

Persoonlijk vind ik auteursrecht - en merkenrecht, en portretrecht, en handelsnaamerecht, kortom: 'intellectueel eigendom'- vooral heel erg leuk. En voor mijn lol lees ik dus regelmatig de zeer interessante blog van Arnoud Engelfriet, ICT-jurist met een specialisatie in internetrecht. Heerlijk. Zoals hier, over een Rus die de ;-) als merk wil claimen. Lukt dat?

Het antwoord op alle vragen is trouwens: nee.

Geen opmerkingen: