vrijdag 19 december 2008

Vlammen voor de vrijheid

Ik ben lid van Amnesty International. En één keer per jaar collecteer ik ervoor.

Dat is bitter weinig, als ik erbij stil sta hoe veel mensen er op deze wereld zijn die niet mogen zeggen wat ze willen - die niet mogen denken, schrijven of geloven wat ze willen. Hoe veel mensen er zijn die zonder eerlijk proces van hun vrijheid worden beroofd, of die worden gemarteld, of ter dood gebracht.

Mijn kinderen vroegen dit jaar wat collecteren eigenlijk was, en waarom ik dat deed.

Ik heb eigenlijk maar één antwoord, in feite egoïstisch.

Als ik ooit, hoe dan ook, waar dan ook, vergeten en alleen in een cel zou zitten, zonder rechten, overgeleverd aan willekeur of mishandeling - dan zou ik het fijn vinden om te denken dat er iemand op deze aarde iets voor me probeerde te doen. Dat het iemand iets zou kunnen schelen.

Daarom.

Deze maand houdt Amnesty International de actie Vlammen voor de Vrijheid. Kijk, en ontsteek ook jouw vlam.

Geen opmerkingen: