zondag 21 december 2008

Goede voornemens

You can't hire someone else to do your push-ups for you.
- Jim Rohn

Dit weekend las ik How to Get from Where You Are to Where You Want to Be: the 25 Principles of Success, van Jack Canfield. Canfield, co-auteur van de megabestsellende serie Chicken Soup for the Soul, deelt zijn inzichten met de lezer, en het is Amerikaanse zelfhulp van de bovenste plank.

Ik ben dol op zulke boeken - en word tijdens het lezen altijd heen en weer geslingerd tussen geïnspireerd enthousiasme om onmiddellijk ook zelf succesvol te worden enerzijds, en lichte vermoeidheid over zó veel ongebreideld positivisme anderzijds.

How to Get... heb ik met veel plezier gelezen - vooral de eerste helft vond ik sterk. Neem 100% verantwoordelijkheid voor alles in je leven, stop met klagen, stop met de schuld af te schuiven, kom in actie, leer tegen afwijzing te kunnen - Canfield geeft goede adviezen.

In de tweede helft van het boek begon ik wat successtory-moe te raken. De ene Olympische sporter die ondanks enorme obstakels nooit opgaf, wordt afgewisseld met de andere acteur die na 743 keiharde afwijzingen een wereldster werd. Hoewel ik dat soort doorzettingsvermogen zeker bewonder, ga ik mezelf desondanks toch afvragen hoeveel acteurs met eenzelfde vasthoudenheid na eenzelfde aantal afwijzingen toch nog steeds 'tijdelijk' taxichauffeur zijn.

Maar - Canfield vertelt ook zijn eigen succesverhaal. Hij vertelt over de enorme moeite die zijn co-auteur en hij hebben gedaan om uiteindelijk een uitgever voor Chicken Soup for the Soul te vinden. En over de verbazingwekkende creativiteit, inventiviteit en activiteit die zij daarna aan de dag legden om hun boek te verkopen.

Daarvoor buig ik nederig het hoofd.

All-in-all kan ik dit boek aanraden aan iedereen die in de kerstvakantie op zoek is naar een flinke dosis inspiratie voor het nieuwe jaar.

Voor wie het wil bestellen, de link naar (de nieuwe editie van) het boek bij Bol:

The Success Principles
The Success Principles
Jack Canfield

Geen opmerkingen: