vrijdag 18 december 2009

Dikke boeken voor de kerst, 2: Roberto Bolaño, 2666

Sommige boeken worden zó juichend besproken, dat ik van de weeromstuit een onredelijke aversie krijg tegen het idee om ze zelf te gaan lezen. Over Roberto Bolaño's 2666 zeggen recensenten bijvoorbeeld dit (ik citeer even van de achterflap): 'Deze roman is van een duizelingwekkende grootheid' (Parool); 'Een meesterwerk dat de Latijns-Amerikaanse literatuur weer in al haar kracht doet herrijzen' (Trouw) en 'Een magnifiek en opwindend literair labyrint, dat opvalt door zijn stilistische rijkdom en brille'(Times Literary Supplement).

Zo'n boek ga ik niet meer voor mijn plezier lezen - dat wordt een project.

Hoe onjuist mijn onberedeneerde weerstand is, blijkt ook nu weer. Op zoek naar een lekker dik boek voor de kerstvakantie (ja ik weet het, dit is net zoiets als zeggen dat je een kunstwerk zoekt dat bij je bank past, maar zo was het nu eenmaal), heb ik 2666 (1056 pagina's) in de boekhandel opgepakt, en ben de eerste bladzijden gaan lezen. Meteen gegrepen, meteen in het verhaal gezogen, onweerstaanbaar.

Ik ben nu net op bladzijde 128, misschien moet ik mijn mening nog gaan bijstellen. Voor nu ga ik genieten van de komende 928 pagina's.

Meer over Bolaño zelf (en de hype rondom hem) lees je in dit artikel van Sander Pleij in Vrij Nederland.

Voor wie het boek wil bestellen, de link naar Bol
2666
2666
Roberto Bolaño

Geen opmerkingen: