TenPages.com werd in 2010 gelanceerd door Valentine van der Lande, en het concept is aanstekelijk, innovatief en inmiddels succesvol. De basics van TenPages: als schrijver plaats je de eerste tien pagina’s van je manuscript op de site, en vervolgens heb je precies vier maanden tijd om aan minimaal honderd mensen tweeduizend aandelen à vijf euro te verkopen. Lukt dat, dan word je boek professioneel uitgegeven en delen de aandeelhouders mee in de opbrengst van de verkoop. In 2011 werden er al 36 uitgeefcontracten gesloten en waren meer dan twintig uitgeverijen partner van TenPages.
Van de titels die inmiddels verschenen via TenPages las ik eerder al met veel plezier het even grappige als vileine Zo Zuidas, en deze zomer Uitgever Gezocht 3.0 van Maurice Smit. Het boek is goed geschreven, strak vormgegeven en smetteloos geredigeerd, en daarmee zelf een prima voorbeeld van wat TenPages toevoegt voor auteurs, uitgevers en lezers.
Als uitgever van non-fictietitels ben ik een warm voorstander van een strakke afbakening van je doelgroep. Mijn motto: als je schrijft voor iedereen, schrijf je voor niemand. Ook in dat opzicht vind ik Smits boek zeer geslaagd: het is een goed boek voor een heel specifieke doelgroep. Als jij eenmaal besloten hebt dat je je boek via TenPages.com wilt uitgeven (of als je via TenPages wilt investeren in manuscripten) is dit een absolute aanrader.
Maurice Smit vertelt je alles over het plaatsen van je manuscript en geeft je een hele batterij tips en adviezen waarmee je je manuscript de wind vol in de zeilen geeft. Interessant zijn ook zijn eigen ervaringen en de interviews en ‘best practices’ van andere TenPages-auteurs.
De keerzijde van die mooie strakke doelgroepafbakening is dat Uitgever Gezocht 3.0 je níet vertelt welke andere vele kansen je als auteur nu hebt om je boek uit te geven, en hoe jij daarin de beste keuze kunt maken. Maurice Smit noemt in de eerste pagina’s heel kort de klassieke uitgever ( dat noemt hij “Uitgever Gezocht 1.0”) en Printing on Demand (“Uitgever Gezocht 2.0”). Maar er is veel meer ‘uitgeven 3.0’ dan alleen TenPages, hoe leuk ik ze ook vind. Als schrijver heb je nu keus uit laten we maar zeggen, uitgeven 3.1 t/m 3.9. En daarnaast hebben ook zowel uitgeven 1.0 als uitgeven 2.0 in mijn ogen nog steeds hun eigen specifieke voordelen.
Er zijn anno 2012 veel andere vormen van samenwerking opgebloeid tussen auteurs en (nieuwe) uitgevers. En mijn persoonlijke en professionele overtuiging is dat het per auteur en per boek verschilt welke vorm voor jou de beste is. Wil je ook de vele andere mogelijkheden van uitgeven-nieuwe-stijl leren kennen en beslissen wat voor jou de ideale manier is, dan is Uitgever Gezocht 3.0 niet het boek voor je.
Gelukkig is er voor ondernemers met plannen voor een businessboek [reclame-alert :-)] al een uitstekende kickstart-trainingsmiddag. En binnenkort volgen hier meer blogs over uitgeefkansen en -keuzes.
Voor wie meer over het boek wil lezen, de link naar Bol:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten