Op marketingblog Molblog vandaag een interessant stuk van Kari-Anne Fygi over de toekomst van uitgeverijen en boekhandels. Of liever: het dreigende gebrek aan toekomst, nu de verkoop van tweedehands boeken via internet booming is.
Als uitgevers en boekhandels daardoor de omzet uit de zogenaamde 'backlist' (de oudere, jarenlang goed lopende titels) kwijtraken, heeft dat zijn weerslag op het hele boekenvak. De solide, redelijk zekere inkomsten uit de backlist geven uitgevers immers de basis van waaruit ze nieuwe, ook risicovollere uitgaven kunnen financieren.
"Wie financiert straks de publicatie van nieuwe boeken? Wie geeft ruimte aan jonge auteurs?" vraagt Fygi zich terecht af.
Ik lees geïntrigeerd mee en betrap mezelf op een dubbele inborst. Zelf een boekenliefhebber, is het ook voor mij goed nieuws dat tweedehandsboeken zo makkelijk en goedkoop beschikbaar zijn - op korte termijn. Op de lange termijn dreigt helaas het gevaar van verschraling van het boekenaanbod.
Hoe je erover denkt - de trend is er, en zal niet verdwijnen. Als uitgever geeft het me een heleboel stof tot nadenken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten