maandag 15 september 2008

Je geld en je leven



Mijn pensioen - dat vind ik saai, ingewikkeld en vooral nog heel ver weg.

Vandaag werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt: ik ben niet de enige.
Vrouwen bouwen in hun leven gemiddeld maar een derde op van het pensioen dat mannen opbouwen.

Ja, dames, een derde.

Dat stellen Arthie Schimmel, beleidsmedewerker bij E-Quality, en Denise Hulst, co-auteur van het boek ’Vrouwen & Geld, blijkens dit artikel in Trouw.

Er is meer: in 2004 was slechts 42% van de Nederlandse vrouwen economisch zelfstandig. En 'economisch zelfstandig' betekent niet 'rijk' - het betekent dat je in ieder geval net zo veel verdient als een uitkering voor een alleenstaande.

Ik weet dat er een heleboel redenen zijn waarom vrouwen economisch niet zelfstandig zijn. Hey, in 2004 behoorde ik als tevreden thuisblijfmoeder zelf ook tot de 58% niet-zelfstandigen.

Maar ik heb ook altijd gedacht: wees je er in elk geval van bewust. Denk na over de consequenties. Wat betekent het voor je pensioen? Hoe regel je het met je partner? Wat gebeurt er bij een scheiding, akelig genoeg als dat toch al zou zijn?

Voor mijn boek 'Een nieuwe carrière na je 35e' interviewde ik Tineke van der Kraan, directeur van de FNV Vrouwenbond. (De FNV Vrouwenbond maakte samen met E-Quality een informatieve website www.vrouwenpensioen.nl - neem vooral eens een kijkje!).

Voor alle thuisblijfmoeders zoals ik destijds, citeer ik graag nog eenmaal Tineke:
"En régel het met je partner, als jullie besluiten dat jíj minder gaat werken: sluit een verzekering af voor na je 65e. Hupsakee! Haal dat geld nú uit je gemeenschappelijke rekening en regel dat. Zorg dat dat op naam komt te staan van degene die de zorgtaken doet.”



Foto bij deze post: Steve Woods

Geen opmerkingen: