maandag 29 september 2008

Microtrends

In Microtrends beschrijft Mark J. Penn, analyst/marktonderzoeker, zeventig 'microtrends': kleine gedragspatronen van groepen mensen die soms niet meer dan 1% van de bevolking uitmaken, maar desondanks grote impact kunnen hebben. Ze kunnen het nipte verschil maken bij verkiezingen, of het aanzien van een hele branche van consumentenproducten veranderen, of de basis vormen van een grote, nieuwe actiegroep.

Ik vind het meeslepend om te grasduinen in al die kleine trends, elk netjes beschreven in een eigen hoofdstuk, met cijfers en al.

En niet omdat ik als ondernemer op alle zeventig trends gehaaid en commercieel kan gaan inspelen. Daarvoor staan trends als 'Newly Released Ex-Cons' (het toenemend aantal gevangenen, en dus ook reïntegrerenden in de USA) of 'Surgery Lovers' (dol op operaties) te ver van mij en mijn bedrijf af.

Maar denk eens aan onderwerpen als 'Stay-at-Home-Workers', 'Wordy Women'(vrouwen veroveren de communicatieve beroepen), 'Neglected Dads' (fabrikanten van producten voor kinderen mikken hun marketing nog steeds vooral op moeders, terwijl steeds meer vaders zorgen)?

Een van de meest interessante trends (tot nu toe, ik heb nog niet het hele boek doorgesnuffeld) vind ik de 'Long Attention Spanners'. Ons algemene idee is dat we ons met z'n allen steeds korter kunnen concentreren, en dat alles steeds sneller en flitsender moet zijn om de aandacht vast te houden. Penn zet daar een trend tegenover: een half miljoen Amerikanen lopen marathons, waarvan 200.000 zelfs triathlons. Golf, ook geen toppunt van snel en flitsend, is mateloos populair, net als sudoku's. En kijk naar boeken: bestsellers van nu zijn gemiddeld 100 bladzijden dikker dan tien jaar geleden. En zelfs in de politiek heeft Penn sterke voorbeelden.

Penn sluit af dit hoofdstuk af met een interessante bespiegeling:
In fact, a sizable number of us - often the most interested key decision makers - will listen for as long as you can talk, read for as long as you can write, and follow for as long as you are willing to explain something. Sometimes people say less not because they are such clever marketers, but because they have less to say.


Microtrends is te bestellen bij Bol:
Microtrends
Microtrends
Mark J. Penn

Geen opmerkingen: