donderdag 16 oktober 2008

Dit weekend in Amsterdam: Storytelling Festival

Op 18 en 19 oktober 2008 wordt in Amsterdam het Storytelling Festival Verhalen uit het scheepsruim gehouden. Ook Francine Plaisier en Tim Klein Schiphorst van Verhalenfabriek geven er twee workshops. En dat bracht bij mij een persoonlijke herinnering aan de kracht van verhalen naar boven.

Al van jongsaf aan wilde ik eigenlijk maar één ding: schrijver worden. Dat leek me de meest fantastische baan op aarde. Ik geloofde nooit dat dat kon, vertelde het aan vrijwel niemand, en ging na school en opleiding werken als marketeer.

Zo tegen mijn veertigste besloot ik dat het tijd werd om die meeslepende roman of die pakkende thriller dan maar eens te gaan schrijven. Ik begon vol goede moed aan een paar verhalen, maar ik liep elke keer na twee, of soms drie, pagina's vast. In Een nieuwe carrière na je 35e staat het als volgt:

En ik weet nog precies waar ik was toen het tot me doordrong – ik stond voor het raam van de zolderkamer, ik keek naar buiten, over boomtoppen en daken en ik zag de wolken voorbijdrijven – en ik dacht: “Als ik echt zo’n geboren grote creatieveling was – zou ik dan veertig hebben kunnen worden zonder ooit een boek te schrijven? Zou ik dan niet een roman, of op zijn minst een paar verhalen, geschreven hébben, in plaats van erover weg te dromen?”
Met grote helderheid besefte ik dat ik in het diepst van mijn hart helemaal niet groots, meeslepend en creatief ben. In het diepst van mijn hart ben ik een degelijke, nauwkeurige regelaar - die dol is op boeken. En op dat moment besloot ik uitgever te worden.


En nu, achteraf, weet ik óók nog precies waar ik was toen ik mijn droom om uitgever te worden, voor het eerst 'en plein public' durfde te vertellen: in een workshop van Francine Plaisier van Verhalenfabriek.

Drie jaar later ben ik nóg onder de indruk van deze bijeenkomst. Boeiend, pakkend en met het schijnbare gemak van iemand die iets heel goed kan, vertelde Francine haar verhalen. Met korte, ogenschijnlijk eenvoudige vragen, gaf ze ook anderen de ruimte en het vertrouwen om hun eigen verhalen te vertellen. Ik herinner me deze workshop nu nog steeds als een mijlpaal. Het moment waarop ik mijn droom begon te vertellen, was ook het moment waarop die droom waarheid begon te worden.

Het festival heeft een uitgebreid progamma, met twee workshops van Verhalenfabriek: Corporate Storytelling en Vertellen, dat kan iedereen.

Geen opmerkingen: