dinsdag 14 oktober 2008

Heerlijk boek van De HuishoudCoach

Ik heb een ambivalente houding tegenover huishouden. Ik ben er niet goed in en ik houd er ook niet van om het te doen, maar ik kan geweldig genieten van het resultaat. Een schoon, opgeruimd huis is een bron van rust en ontspanning. (Vorig jaar heb ik dan ook voorgesteld dat de overheid, als zij meer vrouwen aan het werk wil krijgen, beter kan investeren in gratis huishoudhulp dan in gratis kinderopvang).

In afwachting van een bail-out-plan van minister Bos om mij van mijn huishoudelijke taken te vrijwaren, maak ik er zelf maar het beste van, onder mijn vaste motto: "This house is clean enough to be healthy, and dirty enough to be happy". Toch ben ik altijd op zoek naar verbeterkansen. Want hoewel het hier (meestal) redelijk schoon, redelijk opgeruimd en redelijk overzichtelijk is, heb ik ook steeds het gevoel dat ik vecht tegen de bierkaai. En ik koester stiekem het verlangen een soort Martha Stewart te zijn: altijd zo georganiseerd, altijd zo bij met alle klusjes, en vooral - altijd zo rustig.

Els Jacobs, de HuishoudCoach, heeft nu een heerlijk boek geschreven voor mensen zoals ik. Aan de slag met De HuishoudCoach is luchtig, positief en tegelijkertijd geweldig nuttig.

Het boek oogt van buiten al aanstekelijk fris (wit omslag, helder gekleurde kopjes en kaders) en georganiseerd (tabjes tussen de hoofdstukken!). Dat geeft de burger meteen al moed. Op een onderhoudende manier wordt je probleem bij de wortels aangepakt, met een hoofdstuk over de reden waarom nou juist jíj met een chaotisch huis zit opgescheept. Els Jacobs laat zien welke types mensen het risico lopen in de huishoudelijke problemen te raken (ik heb mezelf al herkend als de 'gevende, tobberige en controlebehoeftige conformist') en het mooie is: daar kun je dus wat mee dóen.

Stapsgewijs en heel gestructureerd laat het boek je zien hoe je succesvol kunt opruimen, administreren, agenderen en poetsen. En voor mij werkt het: ik had hoofdstuk 2 nog niet uit, en ik had e berging al eens flink onder handen genomen.

Een aanrader.
Voor wie het wil bestellen, hier de link naar Bol:

Aan de slag met de Huishoudcoach
Aan de slag met de Huishoudcoach
E. Jacobs

Geen opmerkingen: