maandag 6 oktober 2008

Ja maar wat als

Afgelopen vrijdag was ik bij het Lof!-event Klaar voor de (her)start. Een geweldig leuke en stimulerende middag.

Ik nam deel als uitgever; ik beschouw mezelf immers al lang niet meer als starter of als herintreder.

En toch werd ik weer erg geraakt door mijn eigen, oude twijfels. Met name toen het ging om de vraag: hoe kun je, als je als moeder weer (meer) wilt gaan werken, dat doen terwijl er in een gezin zo vaak onverwachte dingen gebeuren?

Dit raakte bij mij een heel gevoelige snaar. Ook ik heb hiermee geworsteld. Als ik ga werken, als ik een belangrijke afspraak heb, en mijn kind wordt ziek?

Toen ik mijn bedrijf opzette, vond ik dat heel erg lastig. Thuisblijfmoeder zijn heeft een hoop voors en tegens, maar een groot voordeel vond ik dat het zo veilig en overzichtelijk was. Kind ziek? Geen punt, ik ben er meteen zelf.

Het was voor mij moeilijk om daar weer afstand van te doen. Om die 'comfort zone' te verlaten. En ik had dus de neiging om dan maar helemaal niets te gaan doen. Zo graag wilde ik die 'ja maar wat als'- stress vermijden.

Inmiddels heb ik er een betere oplossing voor. Als ik belangrijke afspraken heb, maak ik vooraf een plan voor 'wat als...'
Als er op die dag een kind ziek is, kan mijn man dan vrij nemen? Kan mijn schoonmoeder dan komen? Hoe lossen we dat dan op?

En soms beslis ik: mocht er dit-of-dat gebeuren, dan zeg ik die afspraak af.
Dat is dan balen, maar het geeft me erg veel rust om van tevoren vast te stellen wat ik doe als het nodig is. Lekker duidelijk, geen stress.

En al jullie andere herintreders-out-there, geloof me: doe wat je wilt, maar laat je niet door 'ja maar' weerhouden.
Denk niet 'ja, maar...' maar 'ja, en...'.
Maak plannen, kom in actie! Het geeft je vleugels.

Geen opmerkingen: